Numer 116 a rozliczenia międzyoperatorskie
2008-09-04 00:32
Przeczytaj także: UKE: usługi społeczne a numer 116
116 to bezpłatny ogólnoeuropejski numer dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie i chcą szybko wezwać pomoc.Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego) - to grupa ogólnoeuropejskich, całodobowych i darmowych linii telefonicznych o charakterze społecznym. Ich uruchomienie to inicjatywa Komisji Europejskiej, wspierana na terenie Polski przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
W dniu 2 września 2008 r. w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej odbyło się spotkanie ekspertów zaproszonych przez Prezesa UKE oraz przedstawicieli Izb, zrzeszających operatorów telekomunikacyjnych.
Tematem spotkania było wypracowanie wspólnej dla wszystkich uczestników rynku telekomunikacyjnego koncepcji rozliczeń międzyoperatorskich za połączenia na numerację 116xxx.
UKE poinformowało, że w trakcie spotkania zarówno przedstawiciele Operatorów jak i zaproszeni eksperci zgodnie podkreślali, że nie można traktować usług świadczonych z wykorzystaniem numerów 116xxx jako źródła przychodu. Dlatego w trakcie spotkania Operatorzy zgodzili się, że nie będą rozliczali ruchu pojawiającego się na punkcie styku sieci, związanego z realizacją połączeń na numery 116xxx. Oznacza to, że Operatorzy zgodzili się ponosić we własnym zakresie koszty związane z zaangażowaniem ich sieci w realizację takiego połączenia. Alternatywnie zaproponowano, aby rozliczenia oparte były na bazie zryczałtowanej stawki za cały ruch w wysokości 1,22 PLN/miesiąc, wnoszonej na rzecz operatora kończącego połączenie.
Operatorzy zgodnie wypowiadali się, że ich priorytetem jest sprawne wdrożenie usługi, a zaproponowany model, w którym ruch na punkcie styku sieci nie będzie rozliczany ma na celu usprawnienie procesu implementacji ww. usług i maksymalne uproszczenie rozliczeń. Operatorzy zadeklarowali, że od 1 października 2008 r. otworzą numerację 116 111 w swoich sieciach, niezależnie od tego, czy zostaną podpisane aneksy do umów międzyoperatorskich.
Prezes UKE apeluje do operatorów nie zrzeszonych w Izbach Gospodarczych o przychylne nastawienie do rozstrzygnięć przyjętych na spotkaniu.
Jak zaznacza UKE, dzięki zgodnej współpracy środowiska telekomunikacyjnego dostęp do numeru 116 dla osób potrzebujących staje się faktem, a Polska będzie jednym z pierwszych krajów, w których ta inicjatywa zacznie funkcjonować.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl