Sklepy internetowe w Polsce 2007
2008-09-08 02:01
Wykorzystanie stron WWW innych podmiotów do sprzedaży. Źródło: Badania własne "Wykorzystanie narzędz © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Handel detaliczny a nowe technologie
Instytut Logistyki i Magazynowania w celu analizy stanu i rozwoju sklepów internetowych w Polsce w 2007 roku przeprowadził dwa rodzaje badań wśród sklepów internetowych: „Badanie zawartości, funkcjonalności i dostępu do informacji stron WWW sklepów internetowych” oraz badanie „Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki w sklepach internetowych”. Badania obejmowały dwie grupy sklepów. Pierwsza grupa zawierała sklepy internetowe prowadzące sprzedaż produktów (grupa uwzględnia zarówno sklepy, które dokonywały sprzedaży wyłącznie produktów fizycznych lub elektronicznych, a także sklepy, które posiadały w swojej ofercie zróżnicowany asortyment, w ramach którego mogły się znaleźć zarówno produkty fizyczne, elektroniczne i usługi), do drugiej grupy zaklasyfikowano sklepy prowadzące sprzedaż wyłącznie usług.Charakterystyka sklepów internetowych w Polsce
W celu weryfikacji liczby sklepów internetowych w Polsce, w oparciu o bazy pasaży handlowych, porównywarek cen, indywidualnych adresów sklepów oraz innych baz, stworzono listę sklepów internetowych. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że pod koniec 2007 roku w Polsce sprzedaż prowadzona była przez niemniej niż 6131 sklepów internetowych, z których 289 prowadziło wyłącznie sprzedaż usług i 619 wyłącznie produktów elektronicznych.
Analizując lokalizację sklepów internetowych wynika, że województwem o największej liczbie zarejestrowanych sklepów internetowych było mazowieckie (25,3%). Drugą grupę stanowiły województwa z liczbą sklepów zdecydowanie niższą od mazowieckiego, były to: śląskie (11,8%), małopolskie (10,8%), wielkopolskie (9%), dolnośląskie (8,6%).
Sklep internetowych może funkcjonować w oparciu o dwa modele biznesowe, wykorzystując jedynie Internet jako kanał dystrybucji sprzedawanych produktów lub uzupełniając tradycyjny kanał sprzedaży jakim jest fizyczny sklep, sprzedażą elektroniczną. W 2007 roku udział sklepów prowadzących sprzedaż mieszaną, to znaczy zarówno działalność tradycyjną i internetową (64%) był większy niż sklepów prowadzących jedynie sprzedaż internetową (35%).
fot. mat. prasowe
Wykorzystanie stron WWW innych podmiotów do sprzedaży. Źródło: Badania własne "Wykorzystanie narzędz
Nadal można było zaobserwować ciekawe podejście do handlu w Internecie. Sprzedawcy wytwarzają pewnego rodzaju sztuczną konkurencję, tworząc ten sam sklep, z tym samym asortymentem, ale pod innym adresem WWW. Koszt otwarcia kopii sklepu są zazwyczaj niskie i wiążą się przede wszystkim z opłatami za nową domenę, opłatami hostingowymi (ale czasami podstawowy pakiet hostingowy starcza na obsłużenie dwóch sklepów), kosztami związanymi ze zmianą grafiki i kolorystyki sklepu. W 2007 roku średnio sklep internetowy jednego właściciela znajdował się pod 2 niezależnymi adresami WWW, w przypadku sklepów sprzedających jedynie usługi wskaźnik ten był wyższy i sklep znajdował się pod 3 niezależnymi adresami.
oprac. : Marcin Kraska / e-Fakty