Sposoby płatności: Poczta Polska liderem
2008-09-12 13:35
Przeczytaj także: Rachunki domowe a formy płatności 2008
Zgodnie z prawem rachunek jest uznawany za opłacony dopiero wtedy, gdy przelew trafi do ostatecznego odbiorcy np. gazowni, zakładu energetycznego czy operatora telekomunikacyjnego. UOKiK radzi, by dokładnie czytać regulaminy świadczenia usług – głównie warunki dotyczące terminów przekazania przez pośrednika naszych pieniędzy wierzycielowi – często sięgają one kilkunastu dni. W sytuacji nawet kilkudniowych opóźnień przedsiębiorca ma prawo żądać od nas uiszczenia odsetek za zwłokę.
Decydując się np. na konkurencyjne cenowo punkty płatnicze typu „okienka kasowe” warto korzystać z placówek polecanych przez wystawców rachunków. Zmniejsza to ryzyko przekazania pieniędzy nieuczciwym przedsiębiorcom. Warto zaznaczyć, że w Polsce nie ma obecnie przepisów regulujących wprost kwestie związane z funkcjonowaniem „okienek kasowych”. Nie istnieją zatem ustawowo określone mechanizmy kontroli ich działalności, nie ma również właściwego organu nadzoru.
Pamiętajmy, jeśli pomimo przekazania pieniędzy pośrednikowi nie dotarły do ostatecznego odbiorcy, np. gazowni – należy jak najszybciej wyjaśnić z nim problem. Przede wszystkim mamy prawo domagać się zwrotu zapłaconej kwoty w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania. Prawo do odzyskania przekazanych środków przysługuje nam także w przypadku upadłości danego przedsiębiorcy. Jeśli natomiast pośrednik dopuści się oszustwa, powinniśmy zawiadomić o tym fakcie organy ścigania.
Praktyka pokazuje, że za nieuczciwe działania pośredników finansowych wielokrotnie muszą płacić ich klienci, którzy zobowiązani są uiścić odsetki za zwłokę w płatnościach, a niekiedy również ponownie opłacić rachunek. Warto zatem rozsądnie podejmować decyzję o wyborze pośrednika w opłacaniu rachunków.
UOKiK widząc zagrożenia dla konsumentów korzystających z usług nieuczciwych punktów płatniczych typu „okienka kasowe” popiera prace związane z tworzeniem nowych regulacji. W szczególności zasadne jest stworzenie organu nadzorującego tego typu podmioty, co zminimalizowałoby skutki ewentualnych nieprawidłowości działania takich punktów płatniczych.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od 19 do 23 lipca 2007 roku, na ogólnopolskiej grupie 1000 gospodarstw domowych, poprzez wywiady bezpośrednie z osobami odpowiedzialnymi za opłacanie rachunków w ramach projektu Transition Facility nr 2004/016-829.02.04 „System ochrony konsumentów”.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl