Internet w pracy
2003-10-29 01:40
Firma Blue Coat Systems opublikowała raport dotyczący wykorzystywania Internetu przez pracowników przedsiębiorstw. Raport jest rezultatem badań przeprowadzonych w sierpniu bieżącego roku wśród blisko 300 respondentów w USA i Wielkiej Brytanii.
Przeczytaj także: Atrakcyjne środowisko pracy ważniejsze niż zarobki
Wyniki badań potwierdziły rosnące ryzyko związane z przesyłaniem prywatnych wiadomości, używaniem komunikatorów internetowych, grami online, korzystaniem ze sklepów internetowych czy pobieraniem plików muzycznych i filmowych w miejscu pracy. Ponadto, przeprowadzając badania firma Blue Coat przygotowała użyteczne wskazówki dotyczące wdrożenia korporacyjnej polityki komunikacji i używania Internetu.Badania wykazały, że wulgarny język czy plotkowanie są powszechne w komunikacji internetowej w miejscu pracy. Niemal połowa respondentów potwierdziła, że używa niewybrednego języka w codziennej konwersacji. Aż 40 procent badanych korzysta z komunikatorów internetowych do plotkowania z kolegami. Blisko 60 procent respondentów nie mogło uwierzyć, że komunikacja ta może być monitorowana.
Raport Blue Coat potwierdza potrzebę rozwoju polityki korzystania z Internetu w przedsiębiorstwach. Blue Coat wyznacza dziesięć kroków, które mają pomóc przedsiębiorstwom we wdrożeniu polityki pracy z wykorzystaniem Internetu. Wskazówki te gromadzą się wokół dwóch głównych wymagań. Pierwsza z nich to zdolność wykreowania kompletnej polityki komunikacji internetowej w firmie, dostosowanej jednocześnie do korzyści i wad, jakie niesie ze sobą Internet. Drugie to potrzeba stworzenia infrastruktury technicznej, która zagwarantuje, że polityka będzie praktyczna w rozwoju i utrzymaniu. Na rynku są już dostępne rozwiązania, które umożliwiają monitoring i kontrolę korzystania z Internetu w firmach.
Dziesięć wskazówek Blue Coat, które mają pomóc firmom we wdrożeniu polityki korzystania z Internetu:
- Przeprowadzenie audytu korzystania z Internetu oraz sprecyzowanie potrzeb i oczekiwań dotyczących nowej polityki.
- Sprecyzowanie różnic między wymaganiami firmy a oczekiwaniami pracowników.
- Monitoring pracy z wykorzystaniem Internetu pozwalający na szczegółową analizę i przygotowanie raportu, który pozwoli wyznaczyć najważniejsze punkty polityki.
- Uzgodnienie zasad polityki korzystania Internetu z polityką działu personalnego firmy.
- Przeprowadzenie konsultacji z kluczowymi użytkownikami w trakcie przygotowywania koncepcji polityki.
- Znalezienie wszelkich możliwych luk umożliwiających łamanie zasad polityki.
- Rozważenie konsekwencji jakie niesie za sobą rozwój zdalnej pracy.
- Wykreowanie najbardziej odpowiedniej formy ogłoszenia wdrożenia polityki. Firma musi umiejętnie przekonać, że wszelkie nakazy są w pełni uzasadnione.
- Stworzenie zespołu, który będzie zaangażowany w proces tworzenia polityki.
- Zapewnienie, że polityka może pogodzić zarówno oczekiwania firmy jak i wymagania pracowników.
Dane zebrane podczas badań zawierają dodatkowo następujące wnioski:
- Ponad 65 procent spośród badanych pracowników w Wielkiej Brytanii i 39 procent w USA używa komunikatorów internetowych do osobistych rozmów w godzinach pracy.
- Jedynie 27 procent pracowników w USA i 11 procent w Wielkiej Brytanii używa komunikatorów w celach biznesowych.
- Blisko 80 procent respondentów w Wielkiej Brytanii potwierdziło, że plotkuje używając komunikatorów.
- Prawie 40 procent respondentów w Stanach Zjednoczonych twierdzi, że ich pracodawcy nie pozwalają na niekontrolowane pobierania plików.
- Tylko 12 procent w Wielkiej Brytanii i 9 procent w Stanach Zjednoczonych odpowiedziało, że ich pracodawcy pozwalają im pobierać jedynie pewne typy komunikatorów internetowych.
Przeczytaj także:
Jak wykorzystujemy Internet w pracy?

oprac. : Sylwester Kozak / e-biznes.pl