Telefonia stacjonarna a oferty dla biznesu
2008-09-29 02:03
Przeczytaj także: Ceny połączeń telefonii stacjonarnej 2005-2007
Zadowolenie klientów biznesowych
fot. mat. prasowe
Ocena operatorów telefonii stacjonarnej przez odbiorców usług biznesowych
Przy wyborze operatora telefonii stacjonarnej odbiorcy usług w głównej mierze kierują się atrakcyjnością cenową oferty. W ocenie firm ważnymi czynnikami są ponadto: dostępność obsługi i linii informacyjnych dla abonentów oraz szerokość zakresu oferowanych usług. Najmniej istotnym kryterium jest ich zdaniem atrakcyjność promocji i rabatów. Jednocześnie odbiorcy są w tym obszarze najbardziej zadowoleni.
Najgorzej spośród wybranych czynników ocenione zostały proponowane przez operatorów oferty cenowe, czyli kryterium, które może wpłynąć na decyzję odbiorców o ewentualnej zmianie operatora.
Analiza UKE pokazuje, iż zarówno w ofercie Telekomunikacji Polskiej, jak i w ofertach operatorów alternatywnych, znajduje się znaczna liczba ofert dla klientów biznesowych. Operatorzy alternatywni posiadają plany taryfowe dla biznesu konkurencyjne wobec ofert operatora zasiedziałego. W celu przyciągnięcia klienta, zarówno operator zasiedziały jak i operatorzy alternatywni, proponują ponadto oferty promocyjne, rabaty i usługi specjalne. Największą ilość tego typu zachęt posiada operator zasiedziały oraz Netia.
Popularność telefonii internetowej VoIP
Coraz popularniejsze wśród użytkowników mających stały dostęp do Internetu, stają się połączenia w technologii VoIP (Voice over Internet Protocol), która umożliwia wykonywanie darmowych połączeń bądź znaczne obniżenie opłat za połączenia. Ze względu na niższe ceny mogą one stanowić alternatywę dla tradycyjnych połączeń poprzez sieci stacjonarne. Koszt połączeń wykonywanych w ten sposób jest nawet do 85% (w przypadku połączeń międzynarodowych) niższy od opłat proponowanych w cennikach operatorów sieci stacjonarnych.
Podsumowując, UKE stwierdza, że rynek usług telefonii stacjonarnej dla klientów biznesowych w większości aspektów funkcjonuje prawidłowo. Liberalizacja rynku spowodowała pojawienie się na nim konkurencji ze strony operatorów alternatywnych wobec TP. Przyczyniła się ona do spadku cen przynosząc tym samym wymierne korzyści użytkownikom.
Walcząc o klienta przedsiębiorcy telekomunikacyjni prześcigają się w proponowaniu coraz to lepszych usług, bardziej dopasowanych do potrzeb klientów biznesowych. Obniżyły się opłaty za połączenia, pojawiły się oferty prowadzenia rozmów poprzez najnowsze technologie internetowe VoIP, skonstruowane specjalnie dla biznesu.
Zdaniem UKE nadal jednak proponowane przez operatorów telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej ceny usług odbiegają od poziomu satysfakcjonującego odbiorców usług biznesowych.
Do pobrania:
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl