Jak pisać fascynujące tytuły
2003-11-03 00:18
Redaktor przed przeczytaniem wyrzuci do kosza najlepszą informację prasową jeżeli jej tytuł będzie nijaki, nudny lub bez życia. Twój artykuł poradniczy będzie szybko zapomniany jeżeli redaktor nie dowie się z tytułu dlaczego to o czym piszesz może zainteresować czytelników. Dlatego właśnie frapujące, chwytające za serce i przykuwające uwagę tytuły są podstawą sukcesu.
Badania pokazują, że przed decyzją o wykorzystaniu lub nie redaktor poświęca lekturze informacji prasowej nie więcej niż 5 sekund. Z tego jedną sekundę lub dwie przeznacza na tytuł.
Chcesz zwrócić uwagę redaktora? Napisz D-Ł-U-G-I tytuł. 7 wyrazów w nagłówku wygląda lepiej niż 3. Najlepsze tytuły obiecują jakąś korzyść. Przejrzyj tytuły w Twoich ulubionych magazynach. Rozmawiaj dłużej przez komórkę za tę samą cenę, zrelaksuj się w 5 minut, ugotuj obiad w pracy.
Tytuł, w którym informujesz o nowym produkcie lub usłudze jest pamiętamy przez 25% więcej czytelników. 80% osób czyta tylko tytuł. Redaktorzy i wydawcy są równie wybredni.
Gdzie szukać inspiracji do przebojowych tytułów dla informacji prasowych, artykułów, raportów i publikacji na witrynach WWW?
Najprościej zaprenumerować i . Zwróć przy tym uwagę w jaki sposób tytuły wciągają do lektury artykułu.
Najlepsze nagłówki mają kilka wspólnych cech:
- Rozbudzają ciekawość.
- Obiecują odpowiedzi na pytanie lub rozwiązanie problemu.
- Oferują korzyści.
- Obiecują ujawnić sekret lub trudno dostępną informację.
- Wzbudzają emocje.
- Niepokoją czytelnika i zmuszają do przeczytania całego artykułu.
Na szkoleniach medialnych mówię, że ludzie na ogół rzucają okiem na tytuły czołowych gazet w kolejce do kasy w sklepie spożywcznym. Spróbuj więc przygotować listę tytułów, które dzisiaj zwróciły Twoją uwagę. Następnie opracowując tytuł do Twojego artykułu, prezentacji lub wystąpienia po prostu usuń z oryginału kilka słów i wstaw własne. Oto kilka tytułów, które pojawiły w poczytnych magazynach. Usunąłem z nich po jednym słowie lub dwóch tak, abyś mógł wstawić te, które najlepiej będą pasować do Twojego artykułu:
Quiz: Sprawdź jakim jesteś _____________
Tragiczne błędy, które zabijają ______________
Jak się odegrać na ______________
Jak zamienić ______________ w ______________
Największy dylemat _____________
Najgorsze blędy, które możesz popełnić w czasie ______________
Wszystko co musisz wiedzieć o ______________
5 Bezbłędnych strategii zdobywania ______________
Używaj magicznych słów
W tytułach najlepiej sprawdzaja się mocne, dynamiczne słowa. Oto kilka na początek:
- Darmowy
- Najlepszy
- Nowy
- Ulepszony
- Lepszy
- Autentyczny
- Prosty
- Łatwy
- Niesamowity
- Elegancki
- Oszczędź
- Wygraj
- Opanuj
- Pomagający
- Inspirujący
- Prawdziwy
Idealna długość
Najlepsze tytuły to te najkrótsze. Nie więcej niż 7 słów. Sztuka w tym jak trafnie dobrać te słowa. Oto kilka przykładów:
- Dlaczego kochamy dzieci
- Chłopaki nie płacą
- Uwaga na nadwagę
- Gotówka bez pytań
- Darmowy (wpisz co chcesz)
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations