Internauci w USA: prywatne dane zagrożone
2008-09-30 14:03
Przeczytaj także: Kradzież tożsamości: 7% ofiar w Polsce
Pomimo, że 68% użytkowników wprowadza swoje prywatne dane podczas korzystania ze stron internetowych, 53% nie czuje się komfortowo wiedząc, że firmy internetowe wykorzystują treść ich wiadomości email albo przeglądają historię by wysyłać im powiązane reklamy. 54% respondentów nie czuje się swobodnie wiedząc, że osoby trzecie gromadzą informacje na temat ich działań w Internecie.Ankieta wykazała, że 93% Amerykanów twierdzi, że przedsiębiorstwa internetowe powinny zawsze pytać o pozwolenie wykorzystania prywatnych danych, zanim to zrobią a 72% respondentów chce mieć prawo sprzeciwienia się śledzeniu przez firmy ich obecności w sieci.
„Amerykanie wyraźnie obawiają się o to, jak przedsiębiorstwa internetowe zbierają i wykorzystują ich prywatne dane” - powiedział Joel Kelsey, policy analyst with Consumers Union. „Olbrzymia większość użytkowników chce większej kontroli nad prywatnymi danymi online oraz chce mieć możliwość powstrzymania firm internetowych przed śledzeniem i zbieraniem tych danych.”
Ankieta Consumer Reports wykazała, że użytkownicy Internetu próbują podejmować kroki ograniczające zakres danych na ich temat, które są zbierane i gormadzone online przez firmy. Na przykład ponad jedna trzecia (35%) ankietowanych używa zastępczego adresu email, by uniknąć wprowadzania prawdziwych danych. Ponad jedna czwarta (26%) używa oprogramowania, które ukrywa ich tożsamość a kolejne ćwierć respondentów (25%) wprowadza fałszywe dane rejestrując się w sieci.
Użytkownicy są świadomi, że informacje o ich przyzwyczajeniach odnośnie surfowania w Internecie są gromadzone, jednak wielu z nich nie wie, co przedsiębiorstwa mogą z tymi informacjami zrobić.
Pytania, które zawierała ankieta, zostały postawione około jednej trzeciej przedsiębiorstw, jak np. NebuAd, które zajmują się śledzeniem a następnie sprzedawaniem informacji o aktywności online użytkowników Internetu, bez ich wiedzy i zgody.
Inne ważne wyniki ankiety:
- 61% respondentów jest przeświadczonych, że to co robią w sieci nie jest jawne i nie jest przetwarzane bez ich pozwolenia;
- 57% ankietowanych wierzy, że przedsiębiorstwa muszą się udzielić użytkownikowi wszelkich danych o sobie i wskazać w jakim celu mają zamiar gromadzić prywatne dane użytkownika oraz czy nie mają zamiaru udzielać ich innym organizacjom;
- 48% wierzy, że od przedsiębiorstw wymaga się najpierw zgody użytkownika, by prywatne dane dotyczące aktywności online mogły być gromadzone;
- 43% badanych wierzy, że do monitorowania aktywności online potrzebny jest nakaz sądowy;
„Wielu użytkowników błędnie rozumie zakres, w jakim ich prywatne dane są dostępne dla przedsiębiorstw oraz nie wie, że przedsiębiorstwa sprzedają zwykle dane innym firmom bez ich wiedzy” - powiedział Kelsey. „Nasza ankieta wyraźnie pokazuje, że użytkownicy chcą sprawować większą kontrolę nad danymi o ich aktywności w Internecie, które są gromadzone przez przedsiębiorstwa.”
oprac. : Jakub Woźniak / eGospodarka.pl