Telemarketing zbyt natarczywy wg Polaków
2008-10-05 01:20
Proszę powiedzieć, z którymi formami promocji i sprzedaży produktów i usług zetknął(a)się Pan(i) w c © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Boom w branży call center
Telemarketing a inne działania reklamowe i promocyjneZ badania zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Fundacji Obserwatorium Zarządzania wynika, że Polacy relatywnie rzadko mają kontakt z oferowaniem produktów i usług przez telefon. Polacy zapytani o to, z jakimi formami promocji zetknęli się w ciągu ostatnich 12 miesięcy najczęściej wymieniają reklamę telewizyjną (88 proc. wskazań), reklamę radiową i prasową (55 i 54 proc. wskazań) oraz reklamę na bilboardach (50 proc. wskazań). Nieco rzadziej wskazują na prezentację produktów w miejscach sprzedaży (40 proc.), katalogi przesyłane pocztą i reklamę w Internecie (odpowiednio 33 i 31 proc.). Z telemarketingiem w ciągu ostatniego roku zetknęło się 20 proc. Polaków.
fot. mat. prasowe
Proszę powiedzieć, z którymi formami promocji i sprzedaży produktów i usług zetknął(a)się Pan(i) w c
Zapytani o zaufanie do poszczególnych form reklamy, Polacy, jako na godną zaufania, najczęściej wskazują na prezentację produktów w miejscach sprzedaży (20 proc. wskazań) oraz reklamę w telewizji (19 proc.). Pozostałe formy reklamy cieszą się wyraźnie mniejszym zaufaniem.
Zakupy przez telefon
80 proc. Polaków nigdy nie korzysta z ofert kupna składanych przez telefon. W ciągu ostatniego roku 9 proc. Polaków zakupiło (przynajmniej jeden raz) produkty i usługi oferowane telefonicznie. Najczęściej przez telefon oferowano konsumentom usługi telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz ubezpieczenia i usługi bankowe. Jednocześnie prawie połowa konsumentów nie otrzymała w ciągu ostatnich 12 miesięcy żadnej telefonicznej oferty zakupu produktu lub usługi.
Opinie na temat telemarketingu i telefonicznych biur obsługi
Polscy konsumenci w sposób niejednoznaczny oceniają usługi telemarketingowe. 25 proc. uważa, że telemarketing to wygodna forma zakupu produktów i usług, przeciwnego zdania jest jednak 35 proc. Polaków. Niemal połowa polskich konsumentów uważa, że telemarketing to zbyt natarczywa forma marketingowa.
34 proc. Polaków zgadza się, że poprzez kontakt z telefonicznym biurem obsługi można uzyskać pełną informację na temat produktów i usług, 40 proc. docenia oszczędność czasu uzyskaną dzięki kontaktom z telefonicznym biurem obsługi. W kontaktach z telefonicznymi biurami obsługi najbardziej cenimy szybkie załatwienie sprawy, krótki czas oczekiwania na połączenie i kompetentną pomocną obsługę. W mniejszym stopniu liczy się dla nas możliwość dodzwonienia się o każdej porze i oddzwanianie, informowanie o postępach sprawy.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Fundacji Obserwatorium Zarządzania w ramach IV edycji projektu „Siła Telemarketingu”, którego organizatorem była Nowoczesna Firma. Badanie przeprowadzono w dniach 7-12 sierpnia 2008 metodą indywidualnych wywiadów bezpośrednich na reprezentatywnej próbie 1006 Polaków w wieku 15 lat i więcej.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl