Polscy operatorzy MVNO mało popularni
2008-10-02 14:02
Posiadanie telefonu komórkowego © fot. mat. prasowe
Prawie milion Polaków planuje w ciągu roku zmienić operatora telefonii komórkowej - wynika z raportu "Marka MVNO" firmy doradczej On Board PR i PBS DGA. Jednocześnie aż 80 proc. nie zna żadnego z działających już operatorów wirtualnych.
Przeczytaj także: Telefonia komórkowa: penetracja rynku rośnie
Droga do sukcesu rynkowego wirtualnego operatora telefonicznego (MVNO) jest stroma i wyboista. Mimo, że w UKE zarejestrowano ponad 200 podmiotów, które chcą rozpocząć działalność jako MVNO, ofertę przedstawili nieliczni. Większość Polaków używa telefonu komórkowego, ale niewielu w ogóle wie o istnieniu wirtualnych operatorów. Ledwie co czwarty posiadacz telefonu komórkowego jest w stanie wymienić choć jedną z firm. O kiepskiej kondycji sektora świadczą też wyniki biznesowe. Według danych z GUS udział MVNO w polskim rynku w 2007 r. wyniósł niewiele ponad 1 promil. Czy doczekamy się sukcesów polskich operatorów wirtualnych na miarę Virgin Mobile, który w Wielkiej Brytanii ma już kilkuprocentowy udział w rynku usług telefonii komórkowej? Zdaniem autorów raportu niestety nic nie wskazuje na to, żeby szybko osiągnęli oni podobne rezultaty, choć bardzo wiele może tu zależeć od umiejętnego marketingu i przyjętej strategii komunikacji.Nisze: najstarsi i gorzej wykształceni
fot. mat. prasowe
Posiadanie telefonu komórkowego
Wśród osób deklarujących, że nie posiadają telefonu komórkowego, znaczącą część stanowi grupa najstarszych osób. Wśród Polaków powyżej 59 roku życia aż 64% nie ma własnego telefonu. Użytkowników telefonii komórkowej jest też zdecydowanie mniej wśród osób z niższym wykształceniem.
Fakt posiadania telefonu komórkowego idzie w parze z gotowością do używania innych technologii. Widać to na przykładzie grupy użytkowników Internetu, wśród których rzadko (2,9%) zdarzają się osoby, które nie posiadają telefonu komórkowego. Osób, które nie używają ani Internetu, ani telefonu GSM jest już ponad 42%.
Milion zmieni operatora
fot. mat. prasowe
Plany zmiany operatora w ciągu najbliższego roku (użytkownicy telefonów komórkowych)
Charakterystyczne, że największą mobilnością cechują się najmłodsi (17% wskaźnik w grupie wiekowej 15-17). Prawdopodobnie dlatego, że to oni są najczęściej użytkownikami pre-paid, których nie wiążą długoterminowe zobowiązania z żadną firmą. Bardziej gotowi na zmiany są też użytkownicy Internet (10% planuje wybór nowego operatora).
Przeczytaj także:
Telefony komórkowe: czego szukają internauci?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
MVNO, operatorzy wirtualni, badania użytkowników komórek, użytkownicy komórek, badanie znajomości marki, znajomość marki, operatorzy MVNO