Świadomość konsumencka coraz wyższa
2008-10-04 12:55
Dwukrotnie wzrosła liczba osób skłonnych nie kupować produktów firm cieszących się złą sławą - wynika z badań przeprowadzonych przez GfK Polonia dla "Rzeczpospolitej".
Przeczytaj także: Kupno samochodu na kredyt mało popularne
W badaniach wykonanych sześć lat temu przez Fundację Komunikacji Społecznej (FKS) tylko 15 proc. Polaków było skłonnych nie kupować produktów danej firmy pod wpływem negatywnych opinii o jej działalności. Dziś odsetek takich deklaracji sięga 30 procent. Gdyby do osób skłonnych wstrzymać się z zakupami dodać konsumentów deklarujących, że na pewno z nich zrezygnują (22 proc.), wynik sięgnąłby 50 proc. (w badaniach FKS odsetek ten wynosił 33 proc.)Najmniej wrażliwi na złe opinie o producentach są warszawiacy. Wyraźnie częściej (43 proc.) niż osoby zamieszkałe w innych regionach Polski (37 proc.) deklarują, że negatywne informacje o działalności firmy nie mają wpływu na ich wybory.
Sondaż pokazuje, że mieszkańcy bogatszych regionów Polski częściej nie wiążą zakupów z postępowaniem firm. W regionach centralnym, południowym i środkowym ponad 40 proc. badanych składa takie deklaracje. We wschodniej części kraju odsetek ten spada do 30 proc.
Przeczytaj także:
Zakupy online: potencjał niekupujących
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Więcej na ten temat:
świadomość konsumencka, preferencje zakupowe, preferencje konsumentów, preferencje nabywców