Przez satelitę do sieci
2003-11-05 10:41
Przeczytaj także: Internet satelitarny od StarDSL
Autorzy analizy, przedstawiając ogólne tendencje wzrostu zainteresowania łączami szerokopasmowymi na świecie, powołują się na najnowszy raport Międzynarodowej Unii Telekomunikacji (ITU). Informuje on, że w 2002 roku 10,7 proc. wszystkich internautów korzystało z szerokopasmowego dostępu do sieci - w tym dostępu satelitarnego. Stanowi to ponad 62 mln osób. Żadna z dotychczas wprowadzanych na rynek telekomunikacyjny technologii nie zdobywała popularności w takim tempie.
Rysunek 2. Rozwój rynku szerokopasmowego na świecie (1998-2008)
fot. mat. prasowe
Źródło: Raport "Szerokopasmowy satelitarny dostęp do Internetu - możliwość implementacji na rynku polskim", Global eMarketing S.A., 2003
Powyższy wykres prognozuje, w jaki sposób w najbliższych latach kształtować będzie się rozwój poszczególnych technologii dostępu szerokopasmowego. W latach 2003-2008 wykorzystanie połączenia satelitarnego z Internetem wzrośnie na świecie ponad pięć razy, natomiast w roku 2008 osiągnie aż jedenastoprocentowy udział w całym rynku szerokopasmowym na świecie.
Polska - dobra inwestycja
Polska na tle innych krajów Europy Środkowej wyróżnia się dużą popularnością modemów kablowych oraz DSL. Od 2002 roku z pierwszego typu połączeń z Internetem korzysta 60 tys. klientów, natomiast z dostępu szerokopasmowego za pośrednictwem modemów kablowych 135-155 tys. użytkowników. Mimo to najpopularniejsze pozostaje nadal tradycyjne połączenie wdzwaniane (dial-up) realizowane za pośrednictwem modemów analogowych.
W raporcie opracowanym przez Global eMarketing SA przedstawiono szczegółowe zestawienie kosztów dostępu do Internetu oferowanego przez wybranych dostawców Internetu w Polsce. Wynika z niego, że usługa dial-up nie jest tania i że nie wszyscy mogą z niej skorzystać, natomiast braki infrastrukturalne często nie pozwalają na zastosowanie modemów DSL, czyli szybkiego połączenia z Internetem wykorzystującego do działania tradycyjne miedziane kable telefoniczne. Efektem będzie premiowanie w najbliższej przyszłości rozwiązań alternatywnych, czyli właśnie szerokopasmowych połączeń satelitarnych. Zaprezentowane w tabeli 1 zestawienie pokazuje dużą konkurencyjność tego typu usługi.
Tabela 1. Koszty sprzętu do odbioru Internetu przez satelitę a opłaty instalacyjne związane z innymi formami dostępu szerokopasmowego.
fot. mat. prasowe
Źródło: Raport "Szerokopasmowy satelitarny dostęp do Internetu - możliwość implementacji na rynku polskim", Global eMarketing S.A., 2003
Polski rynek, dzięki swojej specyfice, postrzegany jest przez analityków jako szczególnie atrakcyjny. Jeden z argumentów zawartych w raporcie to porównanie kosztów eksploatacji oraz parametrów transmisji oferowanych w ramach dostępu satelitarnego i usług konkurencji.
Szansa
Prezentowane dane i szacunki znajdują przełożenie w planowanych przychodach finansowych z tytułu świadczeń usług dostępu szerokopasmowego. W Europie Zachodniej przychody te mają wzrosnąć ponad trzykrotnie do około 21,30 mld USD w latach 2003-2006, natomiast w grupie: Europa Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka wzrost ten ma być prawie trzykrotny, osiągając 2,87 mld USD. Dane te w jednoznaczny sposób potwierdzają potencjał polskiego rynku, który może być wykorzystany przez firmy oferujące tego typu rozwiązania. Nie bez znaczenia jest niższy w Polsce - w porównaniu do krajów OECD - średni poziom dostępu do Internetu szerokopasmowego.
Analitycy Global eMarketing SA podkreślają, że przed polskimi usługodawcami pojawi się w najbliższym czasie wielka szansa dotycząca oczekiwanej eksplozji Internetu szerokopasmowego, a w szczególności rozwoju dostępu satelitarnego. Osiągnięcie sukcesu możliwe będzie jednak tylko dzięki przygotowaniu wysokiej jakości oferty. W strategiach marketingowych usługodawcy nie powinni zapomnieć o elementach narodowej specyfiki rynku, silnie związanych z zaspokajaniem potrzeb klienta. Walkę o zdobycie pozycji na rynku satelitarnego dostępu do Internetu możemy uważać za rozpoczętą.
![Ericsson: rewolucja 5G jeszcze nie teraz [© pixabay.com] Ericsson: rewolucja 5G jeszcze nie teraz](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/5G/Ericsson-rewolucja-5G-jeszcze-nie-teraz-249745-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl