Zaległe płatności: 46% powyżej 5000 zł
2008-10-10 13:47
Barometr Bezpieczeństwa w Obrocie Gospodarczym © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Lista dłużników II 2008
Wskaźnik BOG, mierzący poziom poczucia bezpieczeństwa w obrocie gospodarczym wśród przedsiębiorców, przyjął we wrześniu wartość 21, co oznacza minimalny wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. W odczuciu przedsiębiorców w ciągu ostatnich 3 miesięcy nieznacznie wzrosło bezpieczeństwo w obrocie gospodarczym. Po okresie wyraźnego spadku zauważalnego zwłaszcza na przełomie roku, po raz pierwszy zanotowano wzrost współczynnika.fot. mat. prasowe
Barometr Bezpieczeństwa w Obrocie Gospodarczym
Badanie rozpoczęto, by stale monitorować wpływ bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz zatorów płatniczych na poziom bezpieczeństwa w obrocie gospodarczym. Na zlecenie InfoMonitora, co kwartał, instytut Pentor przeprowadza ankietę wśród osób odpowiedzialnych za finanse w trzech głównych segmentach firm – wśród dostawców usług finansowych, dostawców usług masowych oraz przedsiębiorców. Wskaźnik może przyjmować wartość od -100 do 100.
Poprawa sytuacji w głównej mierze spowodowana jest przez wzrosty w sektorze dostawców usług masowych. Zanotowane zmiany w znacznej mierze niwelują spadki obserwowane w ciągu ostatnich dwóch pomiarów.
W najnowszej edycji badania zapytano również przedsiębiorców o terminowość regulowania wobec nich zobowiązań płatniczych. Zaledwie co dziesiąty przedsiębiorca deklaruje, że większość (powyżej 90%) faktur jest realizowanych na czas. U blisko co czwartego terminowe wpłaty nie przekraczają połowy wszystkich należności, co setny nie dostaje ani jednej płatności na czas.
fot. mat. prasowe
Ze ściągnięciem jakich wysokości kwot od pojedynczych dłużników są największe problemy
Firmy mają największy problem z egzekucją bardzo dużych kwot, przekraczających 5000 złotych – tak wskazało 47% respondentów, czyli niemal co drugi pytany, albo kwot najmniejszych, nieprzekraczających 1000 złotych. Problem z odzyskiwaniem najmniejszych kwot deklarują głównie przedstawiciele usług masowych, w tym telekomy.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl