Zaległe płatności: 46% powyżej 5000 zł
2008-10-10 13:47
Przeczytaj także: Lista dłużników II 2008
Podobnie jak w poprzednich kwartałach, badani uznają za znaczny problem nieterminowe regulowanie płatności przez kontrahentów. Dokonując oceny powagi tego problemu na czterostopniowej skali, gdzie 1 oznacza poważne, a 4 niewielkie utrudnienie, aspekt ten zarówno obecnie, jak i w maju 2008, został oceniony średnio na 2 punkty.
Rangę problemu niezmiennie ocenili także przedstawiciele sektora finansowego – na 2,1, i przedsiębiorcy – na 1,9. Jedyną grupą, która obecnie uznaje nieterminowe płatności za nieco mniejszy problem niż podczas poprzedniej fali badania są dostarczyciele usług masowych – średnia ocena 2,0 (wzrost o 0,1 punktu).
Ankietowani przedsiębiorcy nie wierzą, by wydłużenie terminów płatności znacząco poprawiło sytuację. Aż 68% z nich uważa, że wydłużone terminy i tak byłyby przekraczane.
„Polscy przedsiębiorcy nauczyli się wkalkulowywać w swoją działalność opóźnienia w spływaniu płatności od kontrahentów. Jednak w sytuacji spowolnienia gospodarczego zatory płatnicze mogą zagrozić płynności finansowej firm, dlatego tak ważne jest pomyślenie o środkach zaradczych jak najszybciej i szukanie skutecznych sposobów na odzyskiwanie należności.” mówi Mariusz Hildebrand, Prezes InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej S.A.
fot. mat. prasowe
Czy zdarzyło się, iż w okresie ostatnich 3 miesięcy, w celu odzyskania wierzytelności, Pana(i) firma
Jak wynika z badania, przedsiębiorcy sięgają po wiele metod odzyskiwania zaległości, korzystając z pomocy komorników, biur informacji gospodarczej oraz firm windykacyjnych, gdy zawiodą starania podejmowane samodzielnie.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono z pracownikami trzech segmentów firm. Respondentami były osoby odpowiedzialne za finanse firmy. Zrealizowano 200 efektywnych wywiadów w grupach: dostawców usług finansowych, którzy stanowili 35% próby, dostawców usług masowych – 35% próby i w grupie przedsiębiorców – 30%. Badanie przeprowadzono w dniach od 8 do 11 sierpnia. Posłużono się metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl