WWWizytówka
2003-11-06 23:58
Znane przysłowie mówi: "co kraj, to obyczaj". Wydaje się, że w dzisiejszych czasach powinno ono raczej brzmieć: "co firma, to WWW" albo "co osoba, to WWW". Bywa tak, że nowa, z zamierzenia eksperymentalna strona internetowa staje się nieoczekiwanie "kopalnią" nowych kontaktów, klientów, kontraktów, a nawet - nowych pracowników. Bywa też tak, że nie dzieje się nic. Co o tym decyduje?
Na pewno pozycja firmy na rynku. Ale, praktycznie w każdej branży, jest wielu liderów. Więc co jeszcze? Jest chyba tak, że każdy kto wpisuje w przeglądarce nowy adres URL, oczekuje tego, że strona, którą za chwilę zobaczy, będzie... inna. Łącząca wiele, wydawałoby się - odmiennych, cech. Musi być ciekawa, merytoryczna, aktualna, przyjazna, a więc dosłownie - "home page".
Poniżej przedstawiamy 13 wskazówek - co zrobić, by strony WWW odmieniły oblicze firmy. (Dotyczą one wprawdzie stron "firmowych", lecz wiele z tych uwag odnosi się również do stron prywatnych).
1. Aktualizacja zawartości stron. Jak najczęściej zmieniaj zawartość, by ludzie nie reagowali: "Eee, ciągle to stare - zajrzę za miesiąc (lub wcale)". Z drugiej strony "zmiany dla zmian", taka "sztuka dla sztuki", mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku (np. kiedy częsty "bywalec" nagle gubi się w nowym układzie stron i nie może znaleźć potrzebnej informacji, którą poprzednio zawsze znajdował w danym / tym samym miejscu).
2. Układ / wygląd stron - dostosowany do odbiorcy. Jeśli odbiorca jest nieokreślony - raczej neutralny. Nie zawahaj się w tworzeniu nowej szaty graficznej - nigdzie dotąd nie spotykanej. Jednakże, nie szokuj; strony, które atakują wyskakującymi i mnożącymi się okienkami i animacjami mogą zniechęcić bardziej konserwatywnych odbiorców.
3. Śledź i analizuj oglądalność strony. Dowiedz się kto Cię odwiedza, które strony są najczęściej odwiedzane, które strony nie są odwiedzane, ile czasu odwiedzający spędzają na różnych stronach. Są to dane stanowiące jedną z istotnych wskazówek jakich zmian powinieneś dokonać aby Twoje strony WWW były bardziej przyjazne i wciągające.
4. Zmiany wizualne. Podział: część - standard, część - extra. Niech to będzie niczym wystawna uczta, gdzie potrawy i napoje podawane są na jednej, oryginalnej, charakterystycznej zastawie. Pomyśl tak o wszelkich zmianach wizualnych na twojej stronie.
5. Uaktualniaj zawartość stron! Jeśli coś się zmieniło - odpadł produkt, dodano cyfrę "8" przed numerem telefonu - niech zmiana (wyróżniona!) będzie natychmiast widoczna na stronie.
6. Logiczny układ stron i ich powiązań powinien ułatwiać znalezienie informacji, np. link "kontakt" na stronie głównej. (Istnieją nawet algorytmy, które, bazując na historii odwiedzin - najczęstszych drogach "z linku na link", optymalizują układ linków na stronach, by maksymalnie uprościć i skrócić czas dotarcia klienta do interesujących go informacji.)
7. Zamieszczaj aktualności, informacje o nowych produktach, artykuły branżowe, ciekawostki; spraw by odwiedzający mieli poczucie, że stale monitujesz rynek i doskonale go znasz.
8. Wytwórz kulturę i nawyki, stwórz warunki zachęcające pracowników (niezależnie od ich stanowiska) do częstego odwiedzania i oceniania firmowego WWW. Może to być na przykład premia przyznawana co miesiąc za najciekawsze / najlepsze sugestie dotyczące ulepszenia stron.
9. Odpowiadaj na e-maile! Niech zawsze ktoś pełni dyżur i sprawdza pocztę. (Niedawno w prasie można było przeczytać informacje, że jeden z operatorów sieci telefonii komórkowej, notabene mającej prawie 2 mln. abonentów, nie odpowiada na zapytania - problemy, skierowane drogą mailową do Biura Obsługi Klienta ...)
10. W wielu przypadkach warto opracować rubrykę FAQ - "najczęściej zadawane pytania". Może ona częściowo zredukować natłok e-maili typu: "Czy dostarczacie Państwo produkty pocztą?"
11. "Prasa o Nas". Jeśli Twoja firma pojawia się na łamach czasopism, choćby nawet specjalistyczno-branżowych, dobrym pomysłem jest stworzenie internetowej antologii wszystkich takich tekstów, posortowanych od najnowszego do najstarszego.
12. Twoi partnerzy i najwięksi klienci. To duma całej firmy - niech Twój przyszły klient pozna ich imię.
13. Niech wszędzie, od firmowych kalendarzy po foldery reklamowe i ogłoszenia, widnieje symbol "WWW" obok "tel" i "fax" - to nowe miejsce, gdzie można Cię zastać.
oprac. : M. Piętal i M. Paprzycki / Gazeta IT