Manipulacja w pracy - techniki wywierania wpływu
2008-10-15 13:52
Nie wystarczy dobrze wyglądać, żeby zostać liderem grupy. Nie wystarczy mówić mądrze, żeby być dobrym szefem. Poznaj techniki wywierania wpływu na ludzi.
Przeczytaj także: Sztuka manipulacji: potrenuj swoje zdolności
W pracy, w trakcie negocjacji, nawet w sklepie nieustannie jesteśmy poddawani perswazji. Część z nich to zaplanowana lub przypadkowa manipulacja. Zamiast poddawać się wpływowi naucz się właściwie odczytywać intencje innych.Manipulowanie w pracy to np. wykorzystywanie swojej pozycji do narzucania swojej woli, nie dawanie możliwości wyboru, podsuwanie gotowych rozwiązań bez pokazywania całości zagadnienia, wykorzystywanie znajomości słabych punktów pracownika, wycofywanie się z obietnic a także wpływanie na pracowników przez różne bodźce (przykładem może być tworzenie nastoju na imprezach integracyjnych).
Wiedza o pracowniku, zdobyte zaufanie oraz wspólne zależności pracownicze często prowadzą do próby dominacji i manipulacji.
Najważniejsze techniki manipulowania ludźmi w pracy:
Wzbudzanie poczucia winy.
Polega na stopniowym obarczaniu osoby poddawanej manipulacji winą za różnego rodzaju przewinienia. Technika polega na spowodowaniu wyrzutów sumienia.
Metoda stosowana jest małymi kroczkami, tzn. obarcza nas się stopniowo winą za małe błędy, które są nieważne. Potem następuje atak frontalny, po którym jesteśmy gotowi na ustępstwa byle zakończyć konflikty. Poddajemy się i stajemy się łatwym celem perswazji.
Przykład: Twój szef obarcza cię winą za spóźnienie w dokończeniu realizacji zadania, gdy tymczasem cała grupa jest winna. Przyjmujesz winę na siebie i przepraszasz w imieniu wszystkich. Z czasem jesteś przekonany, że to wyłącznie twoja wina za brak realizacji zadań, obarczasz się winą i już stajesz się łatwym celem manipulacji.
Naruszanie prywatności.
Złośliwe komentarze dotyczące spraw osobistych, plotkowanie, - jedna z mniej przyjemnych spraw w pracy to ataki na naszą osobę , w którą miesza się nasze życie osobiste, nasz gust, hobby, naszą rodzinę. Nikogo nie powinno obchodzić, jak spędzamy czas, co lubimy robić, jak się ubieramy. Oczywiście musisz dostosować się do standardów panujących w branży i firmie, ale to nie znaczy, że złośliwa komentarze co do twojej tuszy, ubrania czy też śmiechu są na miejscu. To też manipulacja. Atakowanie i wypominanie spraw prywatnych ma na celu "zmiękczenie" przeciwnika. Nie pozwalaj na to.
Przykład: w trakcie omawiania ważnej umowy Pan z konkurencyjnej firmy stwierdza, że jesteś nieodpowiednio ubrany/ubrana do sytuacji. Robi to z wyraźnym niesmakiem i powoduje u Ciebie uczucie niezręcznej sytuacji. W efekcie stajesz się nerwowy/nerwowa i nie potrafisz już właściwie oceniać sytuacji. Okazujesz słabość, którą łatwo wykorzystać w trakcie negocjacji.
Przeczytaj także:
Techniki perswazji w biznesie
oprac. : Kariera.pl