Bezpieczna bankowość elektroniczna - porady
2008-10-26 13:14
Korzystając z bankowości elektronicznej oszczędzamy czas i pieniądze. Klienci obawiają się jednak zagrożeń wiążących się z usługami bankowości elektronicznej. Obawy te są nieuzasadnione. Poziom zabezpieczeń w polskim systemie bankowym jest bardzo wysoki, co sprawia, że nasza bankowość należy do najbezpieczniejszych w Europie - poinformował PKO Bank Polski.
Przeczytaj także: Bezpieczny e-banking
Jak podał PKO BP, bankowość elektroniczna rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Z kont internetowych korzysta już 10 milionów osób. Rozwój bankowość elektronicznej związany jest z coraz większą dostępnością cenową komputerów (szczególnie przenośnych) oraz popularyzacją Internetu. Szacuje się, że ponad połowa gospodarstw domowych posiada komputer, a więcej niż 1/3 dysponuje łączem internetowym.Według banku, historia bankowości elektronicznej liczy już sobie 10 lat i w tym czasie oferta banków była nieustannie wzbogacana. Zwiększała się funkcjonalność rachunków internetowych, obniżały koszty poszczególnych usług i poprawiało bezpieczeństwo transakcji. Dzięki konkurencji między bankami, klienci osiągają coraz bardziej wymierne korzyści z bankowania, bo tak potocznie mówi się o e-bankowości.
Zdaniem PKO BP jedną z największych zalet bankowości elektronicznej są znacząco niższe opłaty w porównaniu do tradycyjnej bankowości. Dotyczy to zarówno kosztów prowadzenia rachunku, jak i przeprowadzanych operacji finansowych. Kolejnym istotnym udogodnieniem jest dostęp do konta 24 godziny na dobę, każdego dnia, z dowolnego miejsca na świecie. To duże ułatwienie dla klienta, który nie jest już ograniczony godzinami pracy placówki banku. Dla klienta oznacza to również możliwość stałej kontroli rachunku dzięki możliwości sprawdzania salda, w tym także kart kredytowych. Dodatkowo operacje bezgotówkowe to także forma nadzoru sytuacji finansowej. Bankowość elektroniczna umożliwia również zarządzanie oszczędnościami gromadzonymi na rachunku. W prosty sposób można założyć lokatę, a niektóre banki oferują nawet nabycie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.
PKO BP przypomina jednak, że korzystając z dobrodziejstw bankowości elektronicznej, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Według badań, przeprowadzonych w marcu 2008 r. przez TNS OBOP na zlecenie F-Secure dotyczących bezpieczeństwa bankowości elektronicznej niemal 80% użytkowników wyraża obawy o odpowiednią ochronę stanu swoich środków na kontach. Tymczasem, zdaniem Związku Banków Polskich nasza bankowość elektroniczna należy do najbezpieczniejszych w Europie.
Z uwagi na to, że metody zabezpieczeń stosowane przez banki są coraz lepsze, ofiarami przestępczości internetowej najczęściej padają klienci, którzy nie są dość ostrożni przy korzystaniu z komputera i sądzą, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo bankowości internetowej leży jedynie po stronie banku.
Wyniki badań TNS OBOP pokazują, że klienci obawiają się przede wszystkim włamań na konto, przejęcia loginu i hasła, phishingu albo wirusów (słowniczek zawierający sformułowania związane z niebezpieczeństwami czającymi się w sieci znajduje się na końcu).
Przed tymi zagrożeniami można się jednak skutecznie chronić stosując się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. PKO BP radzi:
- należy korzystać z legalnego oprogramowania i regularnie je aktualizować,
- trzeba dbać o bezpieczeństwo własnego komputera – stosując aktualizowany na bieżąco program antywirusowy oraz osobisty firewall, instalując programy antyspywerowe,
- korzystając z usług bankowości elektronicznej należy – jeżeli jest to tylko możliwe – używać własnego komputera. Nie należy korzystać z kawiarenki internetowej czy urządzeń zainstalowanych w innych miejscach publicznych,
- nie wolno udostępniać osobom trzecim numeru klienta, haseł i elementów lub urządzeń służących do generowania haseł uwierzytelniających transakcje (kodu z karty kodów jednorazowych, tokenów, haseł jednorazowych itp.), a także nie należy podawać tego typu danych na nieszyfrowanych stronach internetowych,
- nie wolno odpowiadać na maile, których autorzy proszą o ujawnienie czy zweryfikowanie danych osobowych, informacji dotyczących numeru konta czy karty kredytowej. W przypadku otrzymania takiego maila należy od razu skontaktować się (telefonicznie lub osobiście) z bankiem i powiadomić o otrzymaniu takiej wiadomości. Należy pamiętać, że bank nigdy nie wysyła maili z prośbą o podanie numeru klienta i hasła logowania czy haseł jednorazowych służących do potwierdzenia transakcji,
Przeczytaj także:
Bankowość online: błąd banku może odstraszyć klienta
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl