Kogo poszukuje branża internetowa?
2008-10-27 13:42
Branża interaktywna stanowi ziemię obiecaną dla wielu wkraczających dopiero na rynek pracy osób. "Ziemie obiecane" mają jednak to do siebie, że często trudno je odnaleźć, a gdy już wiemy gdzie się znajdują, to droga prowadząca do celu jest kręta i wyboista. Dobrze jest więc na początku podróży znać dokładny kierunek marszu oraz cel jaki chcemy osiągnąć - podała Grupa Adweb.
Przeczytaj także: Niskie bezrobocie, brakuje pracowników
Jak podaje Grupa Adweb osoby chcące związać swoją karierę z branżą interaktywną ucieszy z pewnością informacja, że rynek – w przeciwieństwie do innych – wciąż charakteryzuje się dużą chłonnością. Jak zauważają specjaliści, spowodowane jest to przede wszystkim świeżością tego segmentu, który dopiero wychodzi z wieku młodzieńczego.- Obecnie Internet w Polsce potrzebuje napływu świeżej energii w postaci młodych ludzi, nierzadko będących bez doświadczenia lub kierunkowego wykształcenia. Tak jak na początku lat 90. wejście w branżę reklamową było stosunkowo proste, tak i teraz nikt nie piętrzy problemów przed tymi, którzy chcą spróbować sił w szeroko pojętym Internecie – mówi Anna Białoń, specjalista ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Grupie Adweb.
POŻĄDANI SPECJALIŚCI
Jednakże, jak zauważa Adweb, podobnie jak w każdej innej branży, tak i tutaj niektóre zawody są bardziej pożądane przez pracodawców, a z kolei inne cechują się większą medialnością, przez co aplikujących na takie stanowiska jest znacznie więcej. Analizując oferty zamieszczane w serwisach rekrutacyjnych można postawić tezę, że prym wiedzie Project Manager, który jest niejako „dzieckiem” branży interaktywnej. Taka osoba odpowiedzialna jest zwykle za prowadzenie dużych marek – bez wcześniejszego angażowania się w działania sprzedażowe – oraz uczestniczenie w pracy kreacyjnej podczas ich obsługi.
Niemniej jednak, jak zauważa Anna Białoń, najbardziej obleganymi przez kandydatów stanowiskami są zwykle te, związane z pracą marketera lub PR-owca. - To tutaj spływa najwięcej aplikacji - mówi. Duże zainteresowanie wzbudzają również oferty zdalnej współpracy dla grafików, które są - obok Project Managerów - najliczniej pojawiającymi się ogłoszeniami na stronach poświęconych rekrutacji.
INTERAKTYWNI ZDOBYWAJĄ WIEDZĘ
Oczywiście, jak zaznacza Adweb, dostanie się do nawet najbardziej otwartej branży nie jest możliwe bez zaplecza merytorycznego, które może zostać zbudowane dzięki odpowiedniemu doborowi kierunku studiów oraz uczestnictwu w praktykach i stażach podczas ich trwania. Szczególnie bogaty wachlarz specjalizacji związanych z Internetem można znaleźć na studiach podyplomowych. Można jednak zauważyć już pewien ferment na uczelniach wyższych, który przejawia się tworzeniem kierunków umożliwiających zdobywanie takiej wiedzy również na studiach licencjackich i magisterskich.
Jakim więc rodzajem edukacji powinny legitymować się osoby aspirujące do określonych stanowisk w branży interaktywnej? Z programistami sprawa jest prosta – tutaj szkoły wyższe oferują szeroką paletę kierunków i specjalizacji. W przypadku innych stanowisk, nie jest to już niestety takie klarowne, gdyż rodzaj ukończonych studiów nie pełni kluczowej roli. Należy jednak brać pod uwagę kierunki, które podejmują tematy związane z komunikacją, przekazem reklamowym, marketingiem, webusability i web 2.0, czy te analizujące zagadnienia dotyczące populacji i konsumentów.
- Można również postawić na psychologię, socjologię lub dziennikarstwo. Jednym słowem, w naszej branży przydają się solidne studia humanistyczne lub ekonomiczne, które są wsparte np. specjalizacjami i pracami dyplomowymi związanymi z rynkiem interaktywnym – stwierdza Anna Białoń.
Przeczytaj także:
Contracting w branży IT: zamrożone zarobki, ale nie rekrutacje?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża internetowa, Internet w Polsce, rynek pracy, poszukiwanie pracowników, interaktywna praca