Sektor motoryzacyjny czekają zmiany
2008-10-23 13:57
Sektor motoryzacyjny stanął przed wyzwaniem skutecznego przetrwania obecnej zapaści kredytowej. Rok 2008 przyniósł złe i dobre nowiny. W związku z rekordowymi cenami osiąganymi przez ropę naftową, zaobserwowano wzrost sprzedaży pojazdów ekonomicznych, takich jak te z napędem hybrydowym. Te same ceny ropy wpłynęły również na decyzje klientów kupujących bardziej tradycyjne pojazdy - ich sprzedaż spadła do rekordowo niskiego poziomu - poinformowała firma Frost & Sullivan.
Przeczytaj także: Rynek motoryzacyjny w Rosji - perspektywy
Według analityków teraz, kiedy trudności na rynku kredytowym stanowią poważne zagrożenie dla przemysłu motoryzacyjnego, można tylko czekać, by przekonać się, czy okażą się one ostatnim gwoździem do trumny niektórych producentówTendencje wśród konsumentów w Europie Zachodniej i opcje kredytowe
Firma Frost & Sullivan przeprowadziła badanie konsumentów Europy Zachodniej mające określić nastawienie kupujących do kosztu posiadania auta. Badanie to miało również ocenić jaki wpływ wywiera owo nastawienie na decyzję o dokonaniu zakupu.
Z badania wynika, że większość klientów polega przy kupnie auta na rozmaitych opcjach finansowania jego zakupu. Ponad dwie trzecie konsumentów z Unii Europejskiej zapłaciło za swój obecny samochód przy pomocy karty kredytowej lub pożyczki. Według Frost & Sullivan obecne zawirowania na rynku kredytowym wpłyną na ograniczenie ogólnej sprzedaży nowych aut od 4 do 7 procent. Ponad połowa (54 procent) konsumentów uważa stopy procentowe za najważniejszy czynnik przy podejmowaniu decyzji o sposobie finansowania swego następnego samochodu. Duże oddziały finansowe producentów samochodów będą miały trudności z udzielaniem swym klientom łatwych kredytów. Nieatrakcyjne oferty finansowania ze strony znaczących producentów samochodowych nie zachęcają klientów do zakupów.
Badanie Frost & Sullivan podaje, że większość konsumentów oceniła opcje finansowania zakupu oferowane przez producentów samochodów jako średnio satysfakcjonujące pod względem wysokości oprocentowania. Oprocentowanie oferowane przez takie spółki jak GMAC oraz Ford Credit – stanowiące odpowiednio oddziały finansowe General Motors i Forda – jest obecnie pod presją wywieraną przez straty spółek macierzystych. To one właśnie najbardziej odczują skutki opisanego powyżej podejścia klientów i ich nastawienia do kosztu zakupu pojazdu.
Wpływ kryzysu finansowego na sprzedaż samochodów
Zdaniem Frost & Sullivan ze względu na trudności sektora finansowego w Ameryce Północnej dealerom i dostawcom trudniej będzie osiągać marże na dobrym poziomie. Do najbardziej dotkniętych należeć będą stanowiący część ekosystemu mali dostawcy oraz dealerzy. Tym ostatnim niełatwo będzie zaoferować atrakcyjne opcje finansowania mogące zwabić potencjalnych nabywców.
Przeczytaj także:
Branża motoryzacyjna w Polsce odczuwa skutki spowolnienia
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, rynek motoryzacyjny, firmy motoryzacyjne, rynek samochodów, kryzys hipoteczny, kryzys kredytowy, sektor motoryzacyjny