eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeAdministracja publiczna a skuteczny PR

Administracja publiczna a skuteczny PR

2008-11-19 13:42

W świecie biznesu istnieją trzy ważne siły, które mają duży wpływ na rzeczywistość gospodarczą i warunki działania przedsiębiorstw. Same firmy to jedna siła. Klienci (i szerzej - społeczeństwo) to druga siła. O nich mówi się wiele i często. Dla nich tworzy się poradniki dobrego postępowania w kontaktach i transakcjach. Natomiast trzecią siłę, administrację publiczną, traktuje się z dystansem i niezbyt skrywaną niechęcią.

Przeczytaj także: Urzędy i urzędnicy wg Polaków

Zmiany zachodzące w Polsce w ostatnich latach wymagają nowego spojrzenia na urzędy administracji, a przede wszystkim innego, sprawniejszego sposobu ich funkcjonowania. Interesanci, którzy przychodzą do urzędu, to osoby interweniujące, załatwiające sprawy — ale również przyszli inwestorzy, którzy zastanawiają się czy lepiej zainwestować pieniądze tutaj czy może w sąsiedniej gminie. Niestety, dotychczasowe sposoby pracy administracji publicznej cierpią w wyniku błędnego podejścia do kontaktów z mieszkańcami i inwestorami.

Dlatego ważna jest promocja najlepszych praktyk marketingowych i unikanie typowych niedociągnięć funkcjonalnych urzędów. Zdzisław Knecht w swojej książce „Public relations w administracji publicznej” (Wydawnictwo C.H. Beck, 2007) podaje szereg cennych wskazówek usprawniających działalność urzędów. Niektóre z nich zostaną przedstawione w tym tekście. Wykorzystanie, skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy.

Podstawowe nieprawidłowości

Przede wszystkim nie można dopuścić do następujących nieprawidłowości w funkcjonowaniu urzędu:
  • braku pełnej informacji o zakresie spraw załatwianych przez poszczególne wydziały,
  • nadmiernego zbiurokratyzowanie procedur (wymaganie nadmiernej ilości załączników i zaświadczeń, długotrwała wymiana korespondencji),
  • opieszałości, nierzetelności i braku kompetencji w załatwianiu spraw,
  • nieprzychylnego nastawienia do ludzi, traktowania interesantów jak natrętów,
  • występowania układów nieformalnych (np. rodzinnych) i związanego z tym prefe¬rencyjnego traktowania niektórych interesantów,
  • braku odpowiedzi na wnioski, skargi i zapytania zgłaszane przez obywateli,
  • nieobecności niektórych pracowników w czasie godzin urzędowania,
  • niedogodnych dla interesantów godziny pracy urzędu.
Obowiązek sprawnej pracy (i utrzymywania więzi z mieszkańcami) spoczywa także bezpośrednio na radnych. W ich przypadku podstawowe błędy to:
  • zaniedbywanie informowania mieszkańców o stanie gminy,
  • rezygnowanie z konsultowania spraw wnoszonych pod obrady rady,
  • niewłaściwe propagowanie zamierzeń i dokonań rady,
  • zatajanie prawdy o swojej działalności w radzie,
  • nieuzasadnione odrzucanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.
Likwidacja wymienionych błędów jest szczególnie istotna dla zdrowego funkcjonowania gminy. Trudno mówić o rozwoju demokracji bez jawności życia politycznego i gospodarczego, bez publicznej wymiany poglądów i opinii.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: