Spożywczy handel detaliczny 2008
2008-11-24 00:20
Wartość i dynamika spożywczego rynku detalicznego w Polsce (mld zł), 2006-2009 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009
Według raportu firmy PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2008”, w 2008 roku całkowita wartość rynku spożywczego w Polsce wyniesie w 2008 roku 217,4 mld zł, tj. o 6,4% więcej niż w 2007 roku. Trudna sytuacja światowej gospodarki sprawia, dynamika wzrostu w 2009 roku będzie niższa, choć nadal dość wysoka – 5,8%.fot. mat. prasowe
Wartość i dynamika spożywczego rynku detalicznego w Polsce (mld zł), 2006-2009
40% rynku w rekach 20 największych detalistów
fot. mat. prasowe
Udziały 20 największych detalistów w handlu spożywczym w Polsce, 2006-2008
- Jest to spowodowane nie tylko szybkim rozwojem liderów rynku – wyjaśnia Marcin Szaleniec, autor raportu – ale także serią większych i mniejszych przejęć, które miały miejsce w latach 2006-2008.
Z raportu wynika, że firmą szczególnie aktywną na rynku przejęć jest Emperia Holding, powstała z połączenia potentatów sektora hurtowego Eldorado i BOS w 2006. Od połowy ubiegłego roku Emperia konsekwentnie skupuje małe, regionalne sieci sklepów spożywczych. Swoistym ukoronowaniem tego procesu było przejęcie kontrolnego udziału w ZKiP Lewiatan, organizacji integrującej około 2 000 sklepów PSH Lewiatan. Umożliwiło to Emperii awans na czwartą pozycję wśród największych firm działających w handlu detalicznym żywnością. Pierwsze trzy pozycję zajęły, kolejno, Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD – właściciel Biedronki), Carrefour i Tesco. Jeronimo Martins Dystrybucja umocnił swoją pozycję na czele rankingu dzięki przejęciu polskich sklepów Plus Discount od Tengelmanna.
Zarówno akwizycja Lewiatana przez Emperię jak i zakup Plus Discountów przez JMD miało miejsce w trakcie roku, jednak dla celów porównawczych przychody wyżej wymienionych firm w 2008 roku zostały potraktowane łącznie.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl