Pracownicy a polityka bezpieczeństwa
2008-11-23 12:14
Przeczytaj także: Ochrona informacji w firmie a koszty
- Uwzględnianie racji pracowników: Większość pracowników uważa, że reguły obowiązujące w ich przedsiębiorstwach są nieuzasadnione i nadmiernie restrykcyjne. Jest to regułą w ośmiu z dziesięciu krajów. Jedynie w Niemczech i w Stanach Zjednoczonych nie podzielają tej opinii. W miarę, jak firmy stawiają coraz bardziej na pracę zespołową, co zostało ułatwione przez wdrożenie interaktywnych aplikacji Web 2.0, wykorzystanie możliwości przekazu wideo i urządzeń mobilnych, działy informatyczne muszą działać w sposób dyplomatyczny, tak aby nadmiarem wymagań i reguł nie wywoływać negatywnych reakcji pracowników, którzy stają przed koniecznością opanowania nowych technologii, a jednocześnie zapewnić optymalny poziom bezpieczeństwa.
- Przyczyny łamania reguł: Jednym z ważniejszych wniosków z przeprowadzonych badań jest różnica poglądów na temat przyczyn łamania reguł pomiędzy informatykami a pracownikami. Według informatyków pracownicy nie przestrzegają reguł z wielu powodów, od braku wiedzy na temat powagi zagrożeń do zupełnej obojętności na te zagrożenia. Z kolei sami pracownicy twierdzą, że głównym powodem nieprzestrzegania reguł jest ich niedostosowanie — w opinii zainteresowanych — do rzeczywistych potrzeb wynikających z zakresu obowiązków i natury wykonywanych zadań. Uważa tak ponad dwie piąte wszystkich badanych pracowników (42%). W Niemczech, mimo że większość tamtejszych pracowników postrzega obowiązujące reguły jako uzasadnione, ponad połowa z ankietowanych (55%) deklaruje, że złamałaby je, gdyby było to konieczne do wypełnienia obowiązków zawodowych.
Według badań negatywne skutki naruszania reguł dotyczą nie tylko firm. Jest to jedno z bardziej alarmujących ustaleń. Jeden na pięciu informatyków, którzy mieli do czynienia z łamaniem reguł przez pracowników, zgłasza, że przypadki takie prowadziły do utraty danych klientów firmy.
Informacje o badaniu
Wnioski na temat stosowanych w przedsiębiorstwach strategii bezpieczeństwa zostały sformułowane na podstawie ankiet przeprowadzonych przez ponad 2000 pracowników i informatyków w 10 krajach: Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Chinach, Indiach, Australii i Brazylii. Ankieta na tematy związane z bezpieczeństwem została zrealizowana przez InsightExpress, amerykańską firmę zajmującą się badaniami rynku, na zlecenie Cisco.
Przeczytaj także:
Ochrona danych firmy: 18 zasad G DATA
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
bezpieczeństwo informacji, ochrona informacji, polityka bezpieczeństwa, dane firmowe, badania pracowników, ochrona danych firmowych