Sprzedaż bezpośrednia niedoceniana
2008-11-28 11:47
Choć znaczenie sprzedaży bezpośredniej bywa w Polsce często niedoceniane, z raportu CASE-Doradcy wynika, że branża ta odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce. Sektor jest szczególnie ważny dla rynku pracy oraz dla rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwa działające w systemie sprzedaży bezpośredniej mogą wykazać się dobrą rentownością, a sektor ma nadal duży potencjał rozwojowy.
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia 4 proc. w górę
2 miliardy przychoduZ raportu „Sektor sprzedaży bezpośredniej w Polsce” przygotowanego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej przez CASE-Doradcy Sp. z o. o. wynika, że w 2007 roku przychody sektora, który w Polsce rozwija się dopiero od początku lat 90., przekroczyły 2 miliardy złotych, Firmy uwzględnione podczas badania (członkowie Stowarzyszenia, których łączne obroty stanowią około 80 proc. sprzedaży sektora) wykazały się dobrą rentownością przychodów - w 2007 roku rentowność brutto wyniosła 8,2 proc. (netto 6,6 proc.). Łączna kwota podatków zapłaconych przez przebadane firmy z sektora w 2007 roku wyniosła 104,53 miliona złotych, w tym 73,3 proc. stanowiły płatności podatku VAT. Odnotowane nakłady inwestycyjne to ponad 11 milionów złotych. Na działalność szkoleniową badane przedsiębiorstwa wydały około 6,5 miliona złotych.
Według analiz w ciągu dekady (1997-2007) sektor sprzedaży bezpośredniej rozwijał się bardzo dynamicznie - sprzedaż wzrosła o przeszło 145 proc. Największy wzrost odnotowano na przełomie wieków – w 2000 roku aż o 33 proc. W ostatnich latach wzrost przychodów jednak nie był już tak efektowny: w ubiegłym roku sprzedaż sektora wzrosła o 5 proc., co świadczy o wchodzeniu rynku sprzedaży bezpośredniej w etap dojrzałości. O potencjale rozwojowym mówi poziom obrotów sprzedaży bezpośredniej w Polsce w porównaniu z innymi rynkami w Europie i na świecie. Polski rynek sprzedaży bezpośredniej stanowi niecałe 3 proc. rynku europejskiego i jest około dziesięciokrotnie mniejszy w porównaniu z rynkiem niemieckim.
Z raporty wynika, że sprzedaż bezpośrednia jest sektorem dobrze zorganizowanym i uregulowanym prawnie – zarówno w obszarach szczegółowych, jak i przez ustawy o charakterze ogólnym, dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Do najważniejszych aktów prawnych bezpośrednio regulujących funkcjonowanie sektora zaliczyć należy: ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (przewiduje m.in. prawo konsumenta do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn w ciągu 10 dni, nakłada na sprzedawców szereg dodatkowych obowiązków m.in.: sprzedawca zobowiązany jest okazać konsumentowi dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej i dokument tożsamości, musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy), ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (m.in. zabrania stosowania systemów typu „kula śnieżna” i „piramida”, polegających na wynagradzaniu za wciągnięcie do projektu lub przedsięwzięcia innej osoby). Ponadto funkcjonowanie sektora poddane jest mechanizmom samoregulacyjnym (Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej PSSB).
Co dwudziesty zatrudniony pracuje w sektorze
Według raportu osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej jest już przeszło 700 tysięcy. Liczba sprzedawców zarejestrowanych w sektorze stanowi aż 4,5 proc. ogółu pracujących w Polsce. Dla około 140 tysięcy osób przychody z pracy w sektorze stanowią podstawowe lub jedyne źródło dochodów. W sprzedaży bezpośredniej niezmiennie dominują kobiety – najprawdopodobniej ze względu na elastyczny czas pracy. Sektor ponadto stwarza szanse indywidualnego rozwoju kariery zawodowej np. poprzez pomoc w zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, kształtowanie postaw przedsiębiorczych i wagę przywiązywaną do szkoleń.
Przeczytaj także:
Sprzedaż bezpośrednia - wygoda, promocje i upominki
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sprzedaż bezpośrednia, marketing i sprzedaż, firmy sprzedaży bezpośredniej, rynek sprzedaży