Sprzedaż bezpośrednia niedoceniana
2008-11-28 11:47
Przeczytaj także: Sprzedaż bezpośrednia 4 proc. w górę
Kryzys sprzymierzeńcem?
Według raportu do najważniejszych czynników determinujących rozwój sektora będą należeć systematyczne wzbogacanie oferty (obecnie, choć z roku na rok w coraz mniejszym stopniu, zdominowanej przez kosmetyki), ekspansję na terenach słabo zurbanizowanych, rosnącą popularność pozasklepowych form sprzedaży, a także... prognozowane spowolnienie wzrostu gospodarczego. Nadciągający kryzys, choć najprawdopodobniej w Polsce przebiegać będzie łagodniej niż w innych krajach europejskich, może spowodować, że zakupy staną się bardziej przemyślane. Tymczasem sprzedaż bezpośrednia, odbywająca się najczęściej w domu klienta, stwarza większe szanse na dogłębniejszą ocenę konsumencką i racjonalną decyzję
Bariery
Raport przedstawia również wnioski z ankietowego badania oceny warunków prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze sprzedaży bezpośredniej. Do najważniejszych barier prowadzenia działalności gospodarczej badani zaliczyli duże pozapłacowe koszty pracy, wysokie podatki oraz niezrozumiały i skomplikowany system podatkowy. Oceniając warunki prowadzenia działalności gospodarczej, większość respondentów uznała, że w Polsce są one co najmniej umiarkowanie niekorzystne (łącznie 56 proc. odpowiedzi), przy czym co czwarty ankietowany uważa je za wysoce niekorzystne. Jedynie dla 3 proc. ankietowanych warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce są wysoce korzystne ,a dla pozostałych 4 proc. korzystne. Pomimo raczej negatywnej oceny warunków prowadzenia działalności gospodarczej, aż 94 proc. respondentów deklaruje, że decyzja o podjęciu działalności gospodarczej była słuszna.
Interesującym spostrzeżeniem w badaniu jest, że aż 58% respondentów rozważa rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, z czego 31% ogółu respondentów zamierza ją podjąć w przeciągu najbliższych 6 miesięcy. Biorąc pod uwagę ponad dwukrotnie wyższy odsetek ankietowanych rozważających rozpoczęcie prowadzenia działalności, to odsetek deklarujących rozpoczęcie działalności w przeciągu następnych 6 miesięcy byłby zapewne znacząco wyższy, o ile warunki ku temu byłby bardziej sprzyjające dla mikro przedsiębiorców.
Wyniki przeprowadzonego badania wykazały także, że najważniejszym powodem podjęcia działalności gospodarczej przez respondentów jest pozycja określona jako „chęć bycia niezależnym” - aż 82% respondentów przypisało duże lub bardzo duże znaczenie temu czynnikowi.
Informacja o badaniu
W badaniu zrealizowanym przez PSSB i CASE-Doradcy wzięli udział członkowie Stowarzyszenia, których łączne przychody stanowią około 80% przychodów sektora. W celu poznania opinii na temat warunków prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze sprzedaży bezpośredniej, na potrzeby raportu, przeprowadzone zostało badanie za pomocą ankiet wypełnianych drogą elektroniczną. W badaniu wzięło udział 635 osób, w tym 239 osób prowadzących działalność gospodarczą oraz 396 nieprowadzących działalności gospodarczej.
Przeczytaj także:
Sprzedaż bezpośrednia - wygoda, promocje i upominki
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sprzedaż bezpośrednia, marketing i sprzedaż, firmy sprzedaży bezpośredniej, rynek sprzedaży