Piractwo internetowe: Polska na 6 miejscu
2008-12-07 00:01
Przeczytaj także: Cyberprzestępcy coraz częściej współpracują
fot. mat. prasowe
Cennik towarów i usług na czarnym rynku
Drugą najbardziej popularną kategorią reklamowanych towarów i usług, wg raportu, są dane o kontach finansowych (20%). Popularność informacji na temat kont finansowych wynika prawdopodobnie z możliwości wysokich wypłat i szybkości, z jaką można ich dokonywać. W jednym przypadku środki z kont finansowych zostały wypłacone przez Internet do niemożliwych do ustalenia lokalizacji w ciągu niespełna 15 minut. Kradzione dane kont bankowych są sprzedawane od 10 do 1000 USD, zaś wysokość średniego reklamowanego kradzionego salda konta bankowego wynosi prawie 40 000 USD. Jeśli policzyć przeciętne reklamowane saldo konta razem ze średnią ceną skradzionych numerów kont bankowych, ich wartość wynosiła, według obserwacji firmy Symantec, 1,7 miliarda USD.
W badanym okresie firma Symantec zaobserwowała 69 130 unikalnych aktywnych reklamodawców i łącznie 44 321 095 przesłanych wiadomości. Sześciu z dziesięciu najbardziej aktywnych reklamodawców zamieściło dane kart kredytowych jako najważniejszą reklamowaną kategorię, trzech — konta finansowe, a jeden — niepożądaną pocztę e-mail. Wartość wszystkich reklamowanych towarów w przypadku 10 najbardziej aktywnych reklamodawców wynosiła ponad 575 000 USD. Gdyby jednak maksymalnie wykorzystano kradzione karty kredytowe i dokonano wypłat z kont bankowych, łączna wartość tych towarów wyniosłaby 16,3 miliona USD w odniesieniu do kart kredytowych i 2 miliony USD w przypadku kont bankowych. Potencjalna wartość towarów reklamowanych przez najbardziej aktywny w tej dziedzinie podmiot zidentyfikowany przez firmę Symantec jest równa 6,4 miliona USD.
Profile cyberprzestępców wg Symantec
1. Twórca trojanów:
- Średni wiek: Około 26 lat
- Przychód: Trojany można sprzedać na czarnorynkowych serwerach nawet za $3,000 dolarów. W zależności od miejsca zamieszkania to zajęcie może stać się pełnoetatową „pracą”.
- Aktualna rola: Programista, który rozwija tylko wirusy i profesjonalnie tworzy złośliwy kod spełniający potrzeby klientów. Sprzedaje także rozwiązania typu „wszystko w jednym”, które zawierają instrukcję, narzędzia konfiguracyjne, strony serwerów, wsparcie i aktualizacje. Dostarcza klientom najnowsze trojany.
- Kluczowe umiejętności: Bardzo wykwalifikowany programista, który jest na bieżąco z programami antywirusowymni i technologiami oraz posiada dobre umiejętności językowe.
- Edukacja: Doświadczenie w programowaniu, informatyka, czerpał także wiedzę z for internetowych – zaczął używać darmowego złośliwego oprogramowania, które pomogło mu nauczyć się i rozwinąć własne złośliwe aplikacje.
- Osobowość: Cierpliwy – spędza dużo czasu tworząc trojany, które muszą być wysokiej jakości ze względu na dużą konkurencji; maniak – siedzi przy komputerze całymi dniami; Introwertyk – nie lubi przechwalać się swoją pracą (tylko początkujący popełniają ten błąd)
- Rozwiązanie: Sygnatury i technologie behawioralne
Przeczytaj także:
Kradzież danych: szybki rozwój trojanów
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
cyberprzestępcy, piractwo, piractwo internetowe, czarny rynek, cyberprzestępczość, przestępczość internetowa, przestępstwa internetowe