Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.
2008-11-30 00:30
Wartość (mld zł) i dynamika (%) hurtowego rynku spożywczego w Polsce, 2006-2009 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe
Według raportu w 2009 roku tempo wzrostu rynku będzie niższe, na poziomie 8%, na co wpływ będzie miało rosnące znaczenie nowoczesnych formatów handlowych, a także gorsza koniunktura gospodarcza w kraju.fot. mat. prasowe
Wartość (mld zł) i dynamika (%) hurtowego rynku spożywczego w Polsce, 2006-2009
fot. mat. prasowe
Top 5 dystrybutorów artykułów spożywczych według prognozowanej sprzedaży w Polsce w 2008 r.
Z raportu wynika, że wiele spośród transakcji zawartych przez dystrybutorów w ciągu ostatnich dwóch lat dotyczyło rynku detalicznego. Przedmiotami przejęć były same sieci sklepów bądź hurtownie łącznie z organizowanymi przez nie sieciami. „Tendencja ta świadczy o tym, iż coraz częściej firmy hurtowe myślą o zacieśnianiu współpracy z segmentem detalicznym, co ma głównie na celu zagwarantowanie hurtownikom stabilizację części przychodów ze sprzedaży” – komentuje Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR. Odbywa się to zarówno poprzez przejęcia już istniejących struktur, jak i poprzez zakładanie i rozwijanie sieci w sposób organiczny, na przykład na zasadzie franczyzy.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa hurtowe wg liczby prowadzonych sklepów w Polsce, IX 2008
Według badań niektóre firmy decydują się również na otwieranie własnych sklepów, co prowadzi do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Dodatkowo, w efekcie zaopatrywania się własnych sklepów we własnych magazynach, firmy mogą zatrzymać całą marżę handlową zawartą w finalnej cenie produktu. Najlepszym przykładem takiego dystrybutora jest Emperia Holding, która posiada ponad 260 własnych supermarketów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl