eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySpożywczy rynek hurtowy w 2008 r.

Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.

2008-11-30 00:30

Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.

Wartość (mld zł) i dynamika (%) hurtowego rynku spożywczego w Polsce, 2006-2009 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Według raportu firmy PMR pt. "Handel hurtowy artykułami spożywczymi w Polsce 2008" wartość hurtowego rynku spożywczego przekroczy 170 mld zł w 2008 roku, co będzie oznaczać wzrost równy 15% w porównaniu do dynamiki 14% zanotowanej w roku 2007.

Przeczytaj także: Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

Według raportu w 2009 roku tempo wzrostu rynku będzie niższe, na poziomie 8%, na co wpływ będzie miało rosnące znaczenie nowoczesnych formatów handlowych, a także gorsza koniunktura gospodarcza w kraju.

fot. mat. prasowe

Wartość (mld zł) i dynamika (%) hurtowego rynku spożywczego w Polsce, 2006-2009

Wartość (mld zł) i dynamika (%) hurtowego rynku spożywczego w Polsce, 2006-2009

Jak podaje PMR łączna sprzedaż 20 największych firm rynku hurtu artykułami spożywczymi wyniosła 43,7 mld zł w 2007 roku. Firmy te odpowiadały zatem za 29% wartości całego rynku. Obserwowane obecnie intensywne procesy konsolidacyjne doprowadzą najprawdopodobniej do powstania kilku dużych ogólnopolskich grup dystrybucyjnych, które realizować będą większość sprzedaży hurtowej w Polsce. PMR szacuje, iż za około trzy lata 10 największych firm hurtowych będzie kontrolować 40-50% tego rynku.

fot. mat. prasowe

Top 5 dystrybutorów artykułów spożywczych według prognozowanej sprzedaży w Polsce w 2008 r.

Top 5 dystrybutorów artykułów spożywczych według prognozowanej sprzedaży w Polsce w 2008 r.

Hurt z detalem

Z raportu wynika, że wiele spośród transakcji zawartych przez dystrybutorów w ciągu ostatnich dwóch lat dotyczyło rynku detalicznego. Przedmiotami przejęć były same sieci sklepów bądź hurtownie łącznie z organizowanymi przez nie sieciami. „Tendencja ta świadczy o tym, iż coraz częściej firmy hurtowe myślą o zacieśnianiu współpracy z segmentem detalicznym, co ma głównie na celu zagwarantowanie hurtownikom stabilizację części przychodów ze sprzedaży” – komentuje Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR. Odbywa się to zarówno poprzez przejęcia już istniejących struktur, jak i poprzez zakładanie i rozwijanie sieci w sposób organiczny, na przykład na zasadzie franczyzy.

fot. mat. prasowe

Przedsiębiorstwa hurtowe wg liczby prowadzonych sklepów w Polsce, IX 2008

Przedsiębiorstwa hurtowe wg liczby prowadzonych sklepów w Polsce, IX 2008

Większość spośród hurtowników prowadzących sieci otwiera sklepy franczyzowe, którym w zamian za lojalność zakupową zapewnia między innymi wsparcie sprzedażowe i marketingowe. Celem tych działań jest podniesienie konkurencyjności tych placówek, aby były w stanie utrzymać się na rynku i nadal zapewniać rynek zbytu ich dostawcom.

Według badań niektóre firmy decydują się również na otwieranie własnych sklepów, co prowadzi do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Dodatkowo, w efekcie zaopatrywania się własnych sklepów we własnych magazynach, firmy mogą zatrzymać całą marżę handlową zawartą w finalnej cenie produktu. Najlepszym przykładem takiego dystrybutora jest Emperia Holding, która posiada ponad 260 własnych supermarketów.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: