Jak przygotować kurs przez Internet?
2008-11-28 13:59
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: E-learning: edukacja na odległość
Zasady zaprojektowania dobrego, przydatnego i rzeczywiście pouczającego e-szkolenia.Opis zasad został zaczerpnięty z książki „Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki” Józefa Bednarka i Ewy Lubiny (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008). Wszelkie skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy.
Pierwszym etapem pracy jest opracowanie dokładnej koncepcji e-szkolenia.
- Konieczne jest określenie celu dydaktycznego całego szkolenia oraz celów operacyjnych opisujących wiedzę i umiejętności jakie student powinien zdobyć w jego trakcie.
- Należy opisać sposób realizacji zamierzonego celu, metody które będą zastosowane do przekazania treści, a także do wprowadzenia studentów w istniejące zasoby wiedzy dostępne za pośrednictwem www.
- Niezbędne jest ustalenie wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu i sposobu ich egzekwowania.
- Zakres wiedzy wymaganej od studenta do zaliczenia przedmiotu musi być jasno określony i przedstawiony osobom uczącym się.
-
Warto bardzo starannie przemyśleć strukturę kursu:
- podzielić go na mniejsze jednostki (tematy, lekcje),
- skonstruować układ powiązań pomiędzy poszczególnymi treściami i układ odwołań do wiedzy wcześniejszej,
- dla osób bardziej dociekliwych przewidzieć odnośniki do informacji uzupełniających i rozszerzających.
- Należy starannie przygotować części kursu, uwzględniając fakt, że mają ona na ogół charakter wizualny (tekst wykładu, ilustracje, schematy i wykresy).
- Konieczne jest zaplanowanie różnorodnych form aktywności dla studentów oraz tematów do dyskusji na forum.
- Trzeba opracować zestaw pytań i zadań sprawdzających zarówno do samooceny osób uczących się, jak i do oceny słuchaczy przez prowadzącego.
- Przydadzą się również jako materiały pomocnicze: słownik pojęć kluczowych, spis literatury podstawowej i spis literatury uzupełniającej.
- zaprojektować model pracy zespołowej na odległość zgodnie z zasadami metody problemowej, metody projektu, metody analizy przypadku lub innej metody opartej na ustrukturyzowanym podejściu do nauczania,
- zorganizować pracę studentów na platformie elektronicznej,
- opracować koncepcję i wdrożyć system komunikowania się zespołu słuchaczy z uwzględnieniem potrzeb wynikających z modelu organizacji pracy z pierwszego podpunktu tej listy,
- dobra odpowiednie narzędzia zapewniające komunikację wielokierunkową synchroniczną (możliwa natychmiastowa odpowiedź) oraz asynchroniczną (odpowiedzi dochodzą z opóźnieniem, w zależności od momentu w którym słuchacz włączy się do sieci komunikacyjnej),
- zaprojektować system oceniania, uwzględniając dostępność do ocen z jednoczesnym zapewnieniem prywatności.
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN