Jak przygotować kurs przez Internet?
2008-11-28 13:59
Przeczytaj także: E-learning: edukacja na odległość
Drugim etapem układania e-kursu jest stworzenie struktury kursu. Sprawdzony układ każdej z lekcji to:- wprowadzenie — ogólnie przedstawia słuchaczom cel realizowanych działań, opis merytoryczny materiału, strukturę materiału co-po-czym, wskazuje możliwości praktycznego zastosowania omawianej wiedzy,
- przedstawienie zasadniczych treści nauczania — podzielone na małe obiekty wiedzy i obszernie ilustrowane przykładami,
- podsumowanie — odwołuje się do celu dydaktycznego zajęć i zawiera powtórzenie zagadnień kluczowych,
- część sprawdzająca — służy samodzielnemu określeniu poziomu nabytej wiedzy za pomocą narzędzi do testowania,
- zagadnienia problemowe do samodzielnego przemyślenia — pozwalają uczącym się przejść od biernego uczenia się do twórczego przetwarzania treści,
- dodatkowe zasoby umożliwiające osobom zainteresowanym pogłębienie treści nauczania — bardziej ambitni lub zaawansowani słuchacze powinni otrzymać możliwość przyjrzenia się trudniejszych kwestiom, zadaniom, ćwiczeniom i problemom.
Jest to zadanie nauczyciela. W zależności od rodzaju platformy oraz przyznanych uprawnień administracyjnych może on na bieżąco dodawać i usuwać elementy kursu, elastycznie dostosowywać go do realizacji założonych celów i kreować za pomocą dostępnych narzędzi rozmaite sytuacje edukacyjne zgodnie z potrzebami prowadzonej grupy.
Na większości platform kursy mają charakter modułowy. Każdy temat stanowi osobny moduł. Można więc zorganizować pracę tak, aby student widział całość materiału i mógł się po nim poruszać swobodnie. Można również stopniowo odkrywać przed uczącymi się kolejne partie materiału i w ten sposób sterować ich rozwojem intelektualnym w obszarze obejmowanym przez kurs.
Uczestnicy mogą brać udział w działaniach edukacyjnych jako cała klasa, ale także mogą pracować w grupach/zespołach roboczych oraz indywidualnie. Struktura pracy zależy od założonych celów oraz formy przekazywania wiedzy słuchaczom. Jeśli uczestnicy kursu pracują podzieleni na różne grupy pod względem ilości osób (część pracuje w grupach, część indywidualnie), to trener prowadzący e-kurs musi sprawnie zarządzać na bieżąco dostępem poszczególnych grup do materiału dydaktycznego, czasem wykonywania poszczególnych zadań, wsparciem merytorycznym.
Czwartym i zarazem ostatnim elementem e-kursu jest ewaluacja (ocena) kursu. Dokonuje się ona w trzech głównych płaszczyznach: (1) studenta — weryfikacja jego wiedzy poprzez testy i zadania, (2) nauczyciela — efektywność kształcenia przez ocenę metod pracy oraz ocenę wyników nauczania, (3) kursu — czy spełnione zostały cele dydaktyczne, czy technologia była przydatna, czy środowisko pracy było przyjazne, dostępne i stymulujące dla uczestników.

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN