Internet i komputery w Polsce - raport 2008
2008-12-03 13:05
Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w UE 2007
W 2008 r. ponad połowa przedsiębiorstw w Polsce (59%) miała szerokopasmowy dostęp do Internetu, a jedna trzecia korzystała z modemu analogowego. Łącze szerokopasmowe miały prawie wszystkie (95%) duże przedsiębiorstwa i 53% małych firm.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik dostępności usług administracji publicznej on-line w Europie w 2007 r. Źródło: Eurostat
Wskaźnik dostępności usług administracji publicznej on-line w Europie w 2007 r. Źródło: Eurostat
W Polsce oferta usług administracji publicznej dostępnych przez Internet nie jest zadowalająca. Znalazło to odzwierciedlenie w poziomie wskaźnika dostępności e-administracji, który w przypadku naszego kraju należał w 2007 r. do najniższych.
Przy niewielkim postępie w poziomie świadczenia usług administracyjnych on-line, nie zaobserwowano także istotnych zmian odsetka przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w kontaktach z administracją publiczną.
W 2007 r. wielkość ta pozostaje na poziomie 68% wśród ogółu przedsiębiorstw oraz 92% w grupie dużych firm, 84% średnich i 63% małych. W pozostałych kategoriach wg wielkości przedsiębiorstw zmiany są znikome.
Handel elektroniczny dzięki szerokiemu zasięgowi, staje się coraz bardziej istotnym kanałem zakupów i sprzedaży. Bezpośredni kontakt z klientami przedsiębiorstw coraz częściej jest wspomagany formą elektroniczną. Uruchamiane są serwisy internetowe przeznaczone do obsługi handlu elektronicznego.
Zakupy on-line w dalszym ciągu nie tracą na popularności. W 2007 r. ogółem 20% przedsiębiorstw składało zamówienia przez sieci komputerowe. Najwięcej zamówień składały przedsiębiorstwa duże (36%), mniej zamawiają średnie (25%), a najmniej małe (18%).
Sprzedaż w przedsiębiorstwach przez sieci komputerowe jest mniej popularna. Ogółem 9% przedsiębiorstw otrzymywało zamówienia przez sieci komputerowe. Największy odsetek sprzedaży występował u dużych przedsiębiorstw (20%), mniejszy u średnich (11%) i najmniejszy u małych (8%). Przy czym przez Internet dokonywało sprzedaży ogółem 7% przedsiębiorstw (9% przedsiębiorstw dużych, 7% średnich i 6% małych).
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa stosujące e-faktury w 2008 r.
Przedsiębiorstwa stosujące e-faktury w 2008 r.
W styczniu 2008 r. projekty ICT, wdrożone w ciągu ostatnich 2 lat, w średnim stopniu wpływały na ulepszenie sposobów prowadzenia prac w badanych obszarach działalności przedsiębiorstw. Korzyści ze stosowania technologii teleinformatycznych są widoczne w 15% badanych przedsiębiorstw.
Szczególnie korzyści te zauważają duże przedsiębiorstwa (33%), w mniejszym stopniu średnie (21%) i małe (13%).
Przedsiębiorstwa odnotowują korzyści ze stosowania technologii informatycznych w takich obszarach działalności, jak: reorganizacja i upowszechnianie rutynowych czynności (10%), uwolnienie zasobów (8%), zwiększenie dochodów (8%), rozwój nowych produktów i usług (7%).
![Społeczeństwo informacyjne 2004-2006 Społeczeństwo informacyjne 2004-2006](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wykorzystanie-technologii-informacyjno-telekomunik/Spoleczenstwo-informacyjne-2004-2006-20750-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl