Internet i komputery w Polsce - raport 2008
2008-12-03 13:05
Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w UE 2007
Udział osób które w 2008 r. deklarowały, że kiedykolwiek korzystały z Internetu wynosił 56%, a osób używających komputera - 62%. Regularnych użytkowników, tzn. osób korzystających co najmniej raz w tygodniu, w obu przypadkach było jednak znacznie mniej - 44% wszystkich osób w wieku 16-74 lata regularnie korzystało z Internetu, a 50% z komputera.
fot. mat. prasowe
Odsetki osób korzystających z komputera i Internetu w podziale na miejsce korzystania w 2008 r.
Odsetki osób korzystających z komputera i Internetu w podziale na miejsce korzystania w 2008 r.
W obu przypadkach najczęściej wskazywanym miejscem korzystania był dom - odsetki osób używających komputerów i Internetu w drugim pod względem częstości wskazania miejscu - w pracy- były ponad dwukrotnie niższe. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko osoby pracujące, to wśród nich 33% korzysta z komputera, a 28% z Internetu w pracy. W miejscu pobierania nauki 66% uczniów i studentów używa komputera, a 64% - Internetu.
Podobnie jak w ubiegłych latach, najwięcej osób (38% ogółu w 2008 r.) deklarowało, że korzysta z globalnej sieci do wysyłania i odbierania e-maili, a niewiele mniej (1/3 ogółu) do wyszukiwania informacji o towarach i usługach lub korzystania z czatów i forów dyskusyjnych.
Bardzo dynamicznie rozwija się korzystanie z bankowości internetowej – liczba osób zarządzających swoimi rachunkami i płatnościami przez Internet zwiększyła się o 331% w stosunku do poziomu z 2004 r., co oznacza wzrost o ponad 3,8 miliona użytkowników. Od 2005 r. przybywa ponad milion użytkowników rocznie. Wyższe miejsca niż w latach poprzednich w rankingu popularności celów korzystania z sieci zajęły: szukanie informacji dotyczących zdrowia (urazów, chorób, żywienia, profilaktyki itp.), telefonowanie przez Internet lub uczestniczenie w wideokonferencjach, korzystanie z serwisów poświęconych turystyce oraz słuchanie radia i oglądanie telewizji przez Internet. W 2008 r. 5,2 mln osób kupowało lub zamawiało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Od 2007 r. przybyło 624 tys. kupujących w sieci, a ich udział wzrósł z ok. 16% do 18% ogółu mieszkańców Polski w wieku 16-74 lata.
fot. mat. prasowe
Cele korzystania z Internetu w sprawach prywatnych w latach 2005-2008
Cele korzystania z Internetu w sprawach prywatnych w latach 2005-2008
Po raz pierwszy w tym badaniu respondenci zostali poproszeni o oszacowanie wydatków na ICT poniesionych w 2007 r. Ponad połowa (52%) gospodarstw domowych w Polsce ponosiła takie wydatki, w tym na:
- sprzęt komputerowy, urządzenia peryferyjne, akcesoria i materiały eksploatacyjne – 43% ogółu gospodarstw
- oprogramowanie komputerowe lub gry – 17%
- usługi internetowe – dostęp do Internetu, opłaty za przesyłanie danych lub korzystanie z płatnych usług dostępnych w sieci – 44%

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl