Rekordowa kara dla TP SA
2003-11-27 16:47
Wprowadzenie przez Telekomunikację Polską S.A. zmian do umów o świadczenie usług ISDN jest bezprawnym nadużyciem przez spółkę pozycji dominującej na rynku - uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cezary Banasiński nałożył na spółkę karę w wysokości 7 mln zł i nadał swej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Przeczytaj także: BeComo dla TPSA
W związku z licznymi skargami abonentów na sposób wprowadzenia przez Telekomunikację Polską S.A. zmian dotyczących zasad świadczenia usługi ISDN, w dniu 16 września b.r. Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie z urzędu.W jego toku ustalono, że TP S.A. usunęła ze swej oferty dwa plany taryfowe: Octopus Standard i Octopus Komfort zastępując je dwoma nowymi: ISDN TP S.A. Podstawowy oraz ISDN TP S.A. Premium. Jednocześnie Telekomunikacja zaprzestała świadczenia usług na zasadach określonych w zawartych uprzednio i wciąż obowiązujących umowach z abonentami.
Zmiana warunków umowy o świadczenie usług ISDN w trakcie jej obowiązywania miała ze strony TP S.A. charakter jednostronny. Z samej treści regulaminu usług ISDN wynika bowiem, że mogą one nastąpić wyłącznie za porozumieniem obu stron i w formie pisemnej. Jeżeli zatem abonent nie wyraża zgody na zaproponowane warunki, kontrakt wiąże strony w niezmienionym kształcie, aż do chwili jego wygaśnięcia (jeżeli został zawarty na czas określony) albo do czasu, gdy nowe warunki umowy zostaną przez strony uzgodnione w drodze pisemnego porozumienia.
Sprzeciw wobec nowych planów taryfowych można wyrazić przez wyraźne odrzucenie zaproponowanych zmian lub nie odpowiadając na ofertę TP S.A., gdyż – w opinii Prezesa UOKiK – spółka nie może przypisywać „milczeniu” drugiej strony wagi oświadczenia woli, wyrażającego zgodę na warunki podyktowane przez spółkę. Tym samym, jakkolwiek TP S.A. powiadomiła abonentów o zmianie umowy, to nie dopełniła warunków, do których sama się zobowiązała.
W toku postępowania dodatkowo zwrócono uwagę, że spółka, informując abonentów o wprowadzanych zmianach nie wspomniała o możliwości wypowiedzenia umowy, ani nie wskazała podstawy prawnej swojego działania. W ocenie Prezesa UOKiK, celem takiego zachowania mogło być jedynie stworzenie wśród abonentów przeświadczenia, że nie mogą sprzeciwić się poczynaniom spółki, ponieważ postępuje ona zgodnie z podpisaną przez nich umową. Takie nieuczciwe postępowanie należy uznać za niedopuszczalne w obrocie gospodarczym.
Prezes UOKiK uznał ponadto, że zachowania Telekomunikacji Polskiej stanowią oczywiste nadużycie posiadanej pozycji rynkowej, ponieważ jako jedyna może świadczyć swoim abonentom usługę ISDN. W decyzji podkreślono, że nie jest naturalnym zjawiskiem, aby racjonalnie działający przedsiębiorca, liczący się z konkurencją na rynku, próbował przymusić swoich klientów do „dopasowania” się do jego potrzeb, czy możliwości. Bez względu na fakt, iż spółka przedstawia wprowadzoną przez siebie ofertę jako korzystniejszą od poprzedniej, to nie ona, lecz abonent powinien ostatecznie dokonać oceny – uważa Prezes UOKiK.
Przeczytaj także:
Wirtualna Polska ostatecznie zmienia właściciela
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
tp