Skuteczne zarządzanie firmą
2008-12-10 14:10
Przeczytaj także: Zarządzanie biznesem: strategiczne nie-planowanie
- błędy jakościowe, a także zbyt późne ich wykrywanie,
- dopuszczanie do pracy niedostatecznie przygotowanego personelu.
Z ilu składników powinna się składać płaca robocza?
Liczba składników płacy roboczej ma wpływ na czytelność systemu motywowania, a może również wywierać wpływ na jego spójność wewnętrzną.
Wymóg czytelności polega nie tylko na poprawnym językowo i zrozumiałym sformułowaniu dokumentów określających kary i nagrody. Zasada czytelności to również czytelna konstrukcja systemu płac. Powszechnie popełnianym błędem jest zwłaszcza uwzględnianie w systemie motywacyjnym zbyt wielu czynników. Jeśli pracownik na pasku z wypłatą ma ponad 50 kolumn, to oddziaływanie elementów mających związek z jakością pracy jest prawdopodobnie znikome.
Wymóg spójności reguł motywowania polega na zapewnieniu zgodności poszczególnych bodźców. Sprzeczne ze sobą bodźce oznaczają wymierzanie kary i nagradzanie tych samych lub podobnych zachowań. Niespójny system motywacyjny nie tylko nie wzmacnia zachowań członków organizacji, ale wywołuje zniechęcenie do realizowanych zadań i samej organizacji. Błędy tego rodzaju można popełnić tym łatwiej, im więcej jest składników wynagrodzenia.
Oba te czynniki powodują, że liczba składników płacy powinna być możliwie jak najmniejsza. Zgodnie z obowiązującymi przepisami płaca musi zawierać: wynagrodzenie zasadnicze i dodatki za nadgodziny, pracę w dniach wolnych od pracy i w godzinach nocnych, a także różne rodzaje jednorazowych odpraw. Do tych składników często warto jeszcze dodać premię motywacyjną. Większa liczba składników płacy roboczej prawie zawsze obniży sprawność mechanizmów motywowania materialnego załogi.
W praktyce różnych krajów często są stosowane rozwiązanie polegające na tym, że koszty niektórych elementów płacy stałej (np. dodatków związanych z wychowywaniem dzieci) są w całości refundowane przez budżet państwa, a nakład pracodawcy sprowadza się do ich wyliczenia, wypłacenia i rozliczenia z budżetem. Z punktu widzenia funkcji płacy roboczej takie rozwiązanie nie jest najlepsze, bowiem dodatki budżetowe obniżają motywację personelu. Jest to oczywiście rozwiązanie wygodne dla pracowników, ale z punktu widzenia procesów motywacyjnych lepiej byłoby, aby takie dodatki wypłacały urzędy administracji państwowej lub samorządowej.
fot. mat. prasowe
Pozostałe 292 pytania i odpowiedzi, które uporządkują i rozjaśnią twoją wiedzę na temat zarządzania firmą, ludźmi, zasobami i procesami, znajdziesz w książce „Zrozumieć zarządzanie” E. Kirejczyka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008). Książkę znajdziesz w księgarni internetowej www.ksiegarnia.pwn.pl, wpisując w pole wyszukiwarki zwrot „zarządzanie kirejczyk”.
Przeczytaj także:
Zarządzanie firmą: zapewnienie ciągłości działania
1 2
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN