Sytuacja kryzysowa a sztuka przemawiania
2008-12-17 14:05
Przeczytaj także: Wystąpienia publiczne a kultura osobista prelegenta
Dlatego w przemówieniu kryzysowym nie kombinuj, tylko powiedz prosto z mostu:
- potwierdź to co jest znane odnosząc się do konkretnych wymiernych faktów, a nie nieprecyzyjnych opinii, ocen czy interpretacji „Dzisiaj zdarzyło się to i to i to”,
- potwierdź oczekiwania i potrzeby słuchaczy pokazując, że jesteś po ich stronie i że ich nie opuścisz „Wszyscy chcemy”, „Razem tworzyliśmy naszą firmę”,
- powiedz co konkretnie jest już zrobione i jakie będą dalsze kroki, wyłóż kawę na ławę — dla pewności powtórz te zalecenia kilka razy, bo pod wpływem emocji nie wszyscy umieją logicznie rozumować.
O okazywaniu emocji już pisaliśmy — użyj gestykulacji i nie bój się słów wywołujących emocje. Uważaj jednak z nimi! Nie staraj się ich wyolbrzymiać (po co zwiększać panikę?), ale z drugiej strony też ich nie pomniejszaj (po co dawać ludziom do zrozumienia, że przesadzają — jeśli nie przesadzają). Najbezpieczniej będzie, jeśli w wystąpieniu odniesiesz się do swoich emocji, do tego co ty w tej chwili czujesz. Jednak nie graj męczennika, tylko szybko odwołaj się do uczuć zebranych i przenieś na nich swoje emocje. W ten sposób zapanujesz nad nimi i w dalszej części wystąpienia będziesz w stanie swoim spokojem i pewnością siebie opanować sytuację.
Jeśli chodzi o zalecenia i wskazówki do działania dla słuchaczy, nie używaj przeczeń — mów co ludzie mają robić, a nie mów czego mają nie robić. Stosowanie przeczeń do kontrolowania czyjegoś zachowania jest mało skuteczne nawet w przypadku spokojnej sytuacji. A co dopiero mówić, gdy sytuacja jest kryzysowa!
Nie sil się na piękną polszczyznę, ale trzymaj fason. Mów o pozytywach, o działaniach, o emocjach — ale nie broń się, nie odpieraj zarzutów ani nie atakuj. Na to przyjdzie czas, gdy kryzys zostanie opanowany, a jego skutki zaczną być naprawiane.
Porywające zakończenie
W zakończeniu przemówienia kryzysowego umieść dwie informacje:
- następną datę kiedy będą znane nowe wiadomości lub kiedy będą podjęte nowe działania,
- pozytywny akcent — bardzo jasne polecenie co, jak i gdzie mają zrobić.
Więcej przydatnych wskazówek dotyczących wystąpień publicznych w różnych sytuacjach biznesowych (prezentacja handlowa, wykład, raport) wypróbowanych przez zawodowych prelegentów znajdziesz w pakiecie DVD Agaty i Jerzego Rzędowskich „Wystąpienia publiczne w biznesie” (Wydawnictwo Onepress, 2007). Na pakiet składają się 2 książki i płyta DVD z zapisem szkolenia z wystąpień publicznych przeprowadzonego przez Jerzego Rzędowskiego. Z autorami możesz skontaktować się poprzez stronę www.viaagendi.pl lub www.praeceptor.pl.
Warsztaty możesz zamówić w naszej księgarni na stronie
Przeczytaj także:
Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?
![Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy? [© Minerva Studio - Fotolia.com] Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/prezentacje/Sztuka-prezentacji-czyli-jak-dotrzec-do-odbiorcy-iG7AEZ.jpg)
oprac. : Via Agendi