Serwisy biznesowe a dzielenie się wiedzą
2009-01-06 00:39
38% osób zarejestrowanych w biznesowych portalach społecznościowych deklaruje, że dzieli się wiedzą i doświadczeniami zawodowymi z innymi użytkownikami - wynika z badania przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie Profeo.pl.
Przeczytaj także: Serwisy społecznościowe: kryzys reklamy
Internauci pytani o powody, dla których udostępniają swoją wiedzę w grupach dyskusyjnych, odpowiadali najczęściej: „ponieważ inni mi pomagają” i „chcę wymienić doświadczenia/informacje”. 13% badanych po prostu lubi pomagać, a co dziesiąty dzielący się wiedzą internauta uważa, że buduje w ten sposób swój wizerunek eksperta.Większość ankietowanych decyduje się jednak na pozostawienie zawodowego know - how dla siebie, jako główne powody podając brak czasu i brak ochoty na „wirtualne doradztwo”. 12% respondentów uważa, że poziom ich wiedzy jest zbyt niski, aby brać udział w merytorycznych dyskusjach z użytkownikami portali społecznościowych dla profesjonalistów.
Jednocześnie 90% użytkowników biznesowych portali społecznościowych szuka w nich informacji na temat swojej branży i konkretnych porad dotyczących wykonywanego zawodu. Jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że skorzystała w pracy z rady udzielonej przez innego użytkownika serwisu.
– Serwisy społecznościowe dla profesjonalistów są doskonałym narzędziem wspierającym budowanie własnej sieci kontaktów. Nie wystarczy jednak sama rejestracja w takim portalu. Podstawą skutecznych działań networkingowych jest wzajemność, a naczelną zasadą „givers – gain” (dający – dostają) – mówi Grzegorz Turniak, ekspert ds. networkingu, prezes Klubu Profeo. - Oferujemy naszą wiedzę, czas i zaangażowanie, w zamian możemy liczyć na zarekomendowanie naszej firmy czy dobrą radę od innych osób z „sieci”. Pozycja obserwatora jest bardzo wygodna, ale aktywny udział w dyskusjach przynosi nieporównywalnie większe korzyści – mówi Turniak.
Informacja o badaniu
Celem badania było określenie sposobów wykorzystywania biznesowych serwisów społecznościowych przez użytkowników. Badanie zrealizowała w październiku 2008 firma Gemius. Analiza objęła 1213 internautów, w wieku 24-45 z wykształceniem wyższym i średnim, z czego 1102 osoby zadeklarowały posiadanie profilu w co najmniej jednym biznesowym serwisie społecznościowym.
Przeczytaj także:
Serwisy społecznościowe drogą do klienta
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
wymiana wiedzy, społeczność internetowa, serwisy społecznościowe, social networking, dzielenie się wiedzą