eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłPolskie mleczarnie muszą dbać jakość

Polskie mleczarnie muszą dbać jakość

2008-12-31 12:15

Przeczytaj także: Branża mleczarska: szanse i zagrożenia


Droga z wybojami

- Największe trudności z certyfikacjami przynosi implementacja wymagań prawnych UE.

Problemem całej branży jest również identyfikacja i kontrola jakości na etapie skupu surowca i identyfikowalność w procesie produkcyjnym - uważa Marta Siwiec. Podobne uwagi ma Barbara Zengel. - Normy IFS i BRC zawierają bardzo szczegółowe wymagania. Organizacja przygotowująca się do certyfikacji, analizując punkt po punkcie wymagania normy, w jasny sposób może zidentyfikować swoje "problemy" i sposoby zarządzania nimi.

W przypadku firm z branży mleczarskiej, trudnością w momencie certyfikacji może okazać się identyfikowalność produktów oraz różnorodność wyrobów produkowanych przez jedną firmę.

Joanna Chociłowska-Chołuj zwraca uwagę na potrzebę stałego szkolenia pracowników.
- Pracownicy, zarówno najniższego szczebla, jak i kierownicy poszczególnych działów, muszą mieć świadomość wagi odpowiedzialności za jakość produktów.

Niezbędne jest zaangażowanie kadry zarządzającej w zagwarantowanie środków na podnoszenie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa żywności i utrzymania wdrożonych systemów jakości - podkreśla Joanna Chociłowska-Chołuj. - Cała firma musi być zaangażowana w dbałość o właściwą jakość produktów.

Ile to kosztuje?

Koszty certyfikacji systemu jakościowego w zakładzie mleczarskim zależą od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby grup oferowanych produktów, ale także od wielkości zakładu i poziomu zatrudnienia.

Koszty zależą również od wymagań, jakie stawia norma czy standard na zgodność, z którymi chcemy się certyfikować. Każda norma określa swoje wymagania dotyczące np.: zakresu certyfikacji, czasu trwania audytu, wymagań dla zespołu audytorów.

- Aby określić czas trwania audytu, bierze się również pod uwagę wymagania akredytacyjne.
Dlatego należy pamiętać, że proces certyfikacji każdej firmy jest planowany indywidualnie. Aby otrzymać ofertę cenową, należy zwrócić się do wybranej jednostki certyfi kującej, która na podstawie uzyskanych od przedsiębiorstwa informacji przygotuje konkretną ofertę cenową - mówi Barbara Zengel z DQS Polska.

Należy również pamiętać, że zgodnie z zasadami certyfikacji produktu (EN 45011) nie wolno wystawiać jednego certyfikatu obejmującego kilka lokalizacji tej samej firmy, co również w znaczący sposób wpływa na koszty. Każda lokalizacja musi przejść pełen i niezależny audyt, co ma odzwierciedlenie w kosztach. Jak twierdzi Marta Siwiec z Bureau Veritas Certification w Polsce - w przypadku kosztów certyfikacji można mówić jedynie o przedziale cenowym, który wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Przeczytaj także: Polska droga mleczna Polska droga mleczna

oprac. : Roman Wieczorkiewicz / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: