Rośnie rynek słodyczy
2008-12-31 14:14
Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po batony i wafle w czekoladzie, traktując je jako słodkie przekąski towarzyszące im w pracy, podróży czy podczas szkolnej przerwy. Nic zatem dziwnego, że - wraz ze wzrostem mobilności i zamożności społeczeństwa - ten segment rynku rozwija się w ostatnich latach w dwucyfrowym tempie.
Przeczytaj także: Rynek ciastek rośnie w siłę
Wciągu 12 miesięcy, od sierpnia 2007 r. do lipca 2008 roku, sprzedaż batonów osiągnęła wartość 120,3 mln zł i była o ponad 16 proc. wyższa niż w analogicznym poprzednim okresie - wynika z danych firmy badawczej ACNielsen.W tym samym czasie sprzedaż wafli impulsowych wzrosła o ponad 15 proc. - do 94,8 mln zł. ACNielsen szacuje wartość sprzedaży całej kategorii batonów i wafli w tym okresie na ponad 215 mln zł, co stanowiło około 35 proc. rynku słodyczy czekoladowych.
Powodem takiego wzrostu jest widoczna zmiana w stylu i tempie życia Polaków, którzy stali się bardziej mobilni, spędzają więcej czasu poza domem, są coraz bardziej zajęci, spełniając się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, co sprzyja konsumpcji szybkich przekąsek.
Dla każdego coś słodkiego
Badania rynkowe wskazują, że 70 proc.
klientów w Polsce nie planuje zakupu słodyczy, lecz nabywa je pod wpływem impulsu. Dotyczy to szczególnie batonów i wafli.
Po batony szczególnie chętnie sięgają młodzi, energiczni konsumenci, którzy są bardziej skłonni do próbowania nowości rynkowych. Produkty te mają szybko poprawić humor, a także dostarczyć dodatkowej porcji energii podczas wytężonego dnia pracy i nauki, a zarazem są doskonałym pretekstem do krótkiej przerwy.
Wafle czekoladowe preferują przede wszystkim konsumenci nieco starsi od wielbicieli batonów. Wolą oni lżejsze wersje słodyczy, ceniąc smak i przyjemność konsumpcji ponad korzyści energetyczne.
Batony i wafl e dla przyjemności i poprawienia nastroju najczęściej kupują kobiety, natomiast motywacja wynikająca z chęci zaspokojenia głodu zdecydowanie przeważa u mężczyzn.
Rynek innowacyjny i… konserwatywny
Polacy preferują przede wszystkim tradycyjne, dobrze im znane smaki batonów i wafli: mleczny, czekoladowy, orzechowy i kokosowy. Coraz chętniej sięgamy jednak po nowości smakowe i wersje produktów znanych marek w białej lub ciemnej czekoladzie.
Kategoria ta uchodzi za bardzo innowacyjną, albowiem producenci muszą szybko reagować na zmieniające się potrzeby i preferencje odbiorców, aby utrzymać pozycję rynkową. Pomimo to - zdaniem przedstawicieli branży - konsumenci wybierający batony najczęściej mają preferowane przez siebie marki i są im stosunkowo wierni.
Przeczytaj także:
Słodycze: koniec dopłat do cukru
![Słodycze: koniec dopłat do cukru [© Syda Productions - Fotolia.com] Słodycze: koniec dopłat do cukru](https://s3.egospodarka.pl/grafika/rynek-slodyczy/Slodycze-koniec-doplat-do-cukru-d8i3B3.jpg)
oprac. : Jacek Okrzesik / Rynek Spożywczy