Europa Środkowa: sieci handlowe 2008
2009-01-05 13:49
Udział krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przychodach wybranych detalistów ogólnospożywczych działa © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Handel detaliczny: Rosja i Ukraina najatrakcyjniejsze
PMR podaje, że zachodnie sieci ogólnospożywczych, wielkoformatowych sklepów zainwestowały na większą skalę się w Europie Środkowo-Wschodniej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Możliwości otworzyły się w wyniku wolnorynkowych reform w regionie, nie tylko jednak sama transformacja gospodarcza zdecydowała o masowych inwestycjach w sieci detaliczne pod koniec ubiegłego stulecia.Według PMR poza zmianą systemu gospodarczego, najważniejszymi czynnikami kuszącymi detalicznych gigantów były słabość miejscowej konkurencji i dobre perspektywy wzrostu lokalnych rynków. Kiedy sieci takie jak Tesco czy Auchan budowały lub przejmowały pierwsze sklepy w Europie Środkowej, rynki Polski, Czech, Słowacji i Węgier zdominowane były przez małe, niezależne sklepy i niewielkie sieci. Jednocześnie, przewidywana gospodarcza konwergencja z Zachodem sprawiała, że prognozowane stopy wzrostu dla sprzedaży detalicznej były wyższe niż w bogatszych krajach Europy Zachodniej, co zresztą się sprawdziło.
fot. mat. prasowe
Udział krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przychodach wybranych detalistów ogólnospożywczych działa
Z raportu wynika, że Europa Środkowo-Wschodnia generuje także ponad 13% przychodów belgijskiej grupy Louis Delhaize i francuskiego Auchana. W przypadku Tesco, środkowoeuropejskie spółki odpowiedzialne są za 10,5% całkowitych przychodów koncernu. Nasz region przysparza także jednej dziesiątej przychodów grupom Rewe i Schwarz.
Rankingi zdominowane przez międzynarodowe sieci
Globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) i w Rumunii. Według PMR, pięć największych pod względem obrotów detalistów ogólnospożywczych w Czechach i Rumunii to filie zagranicznych koncernów. Również w Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze. Piąte miejsce zajmuje Eurocash, który mimo, ze jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, jednak integruje krajowe sieci detaliczne.
Nieco odmienną sytuację PMR obserwuje na Węgrzech, gdzie miejscowa unia drobnych detalistów pod nazwą CBA stała się drugim detalistą pod względem przychodów. Co więcej, CBA rozszerzyła swoją działalność poza Węgry, nawiązując współpracę z podobnymi organizacjami w Bułgarii, Rumunii, Słowacji i Polsce. W Polsce z CBA współpracuje Naszym Sklepem, licząca ponad 800 małych sklepów siecią działająca w południowo-wschodniej Polsce.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl