Europa Środkowa: sieci handlowe 2008
2009-01-05 13:49
Przeczytaj także: Handel detaliczny: Rosja i Ukraina najatrakcyjniejsze
fot. mat. prasowe
Najwięksi detaliści ogólnospożywczy w Europie Środkowo-Wschodniej wg przychodu, 2007
Najwięksi detaliści ogólnospożywczy w Europie Środkowo-Wschodniej wg przychodu, 2007
W obu badanych przez PMR wschodnioeuropejskich krajach, Rosji i Ukrainie, liderem rynku ogólnospożywczego jest miejscowy detalista. W Rosji jest to X5 Retail Group, zarejestrowany w Holandii holding z dwiema flagowymi sieciami – Pyaterochka (sklepy dyskontowe) i Perekryostok (supermarkety). Na Ukrainie liderem jest grupa Fozzy.
Jak podaje PMR jedną z głównych przyczyn dla których międzynarodowi detaliści długo omijali Rosję i Ukrainę były złożone i niejasne przepisy oraz rozpowszechniona korupcja.
Zupełnie inne powody, wg raportu, zdecydowały, że zachodnie sieci detaliczne w niewielkim stopniu zainteresowały się krajami bałtyckimi.
"Litwa, Łotwa i Estonia są mniej atrakcyjne dla detalicznych gigantów ze względu na swoje niewielkie rozmiary, przede wszystkich małą populację" – uważa Marcin Szaleniec, analityk PMR. Z tego właśnie powodu zostały pominięte przez takie firmy jak Tesco czy Grupa Metro. Jedynie szwedzki koncern ICA w kooperacji z holenderskim Aholdem (obecnym kiedyś w Polsce poprzez sieci Albert i Hypernova) zdecydował się na inwestycje w bałtyckie rynki. Ahold i ICA przejęły grupę Rimi, obecną we wszystkich trzech krajach.
Z raportu wynika, że Rimi jest obecnie liderem rynku w Estonii, ale na Łotwie i Litwie pierwszą pozycję zajęła litewska grupa Maxima. Co interesujące, Maxima posiada także sklepy w Bułgarii, a do niedawna też w Rumunii. W istocie, Maxima jest jednym z niewielu detalistów założonych w naszym regionie o międzynarodowych zasięgu.
W miarę upływu czasu, pozycja zagranicznych sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się zmieniać. Zdaniem PMR, w Europie Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz większą rolę będą odgrywali lokalni gracze, coraz skuteczniej konkurujący z międzynarodowymi markami. Podobnie będzie wygląda – z kilkuletnim opóźnieniem – sytuacja w Rumunii.
W Rosji i na Ukrainie, wg raportu, zaobserwujemy prawdopodobnie odwrotny proces. Firmy takie jak Auchan czy Grupa Metro mają szansę szybko powiększać swój udział w rynku i zajmować coraz wyższe pozycje w rankingach największych detalistów ogólnospożywczych. Miejscowi przedsiębiorcy, pozbawieni dostępu do porównywalnych zasobów kapitałowych i dysponujący mniejszych doświadczeniem będą tracić; w szczególności dotyczy to Ukrainy.
![Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe? [© pixabay.com] Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sieci-detaliczne/Sprzedaz-detaliczna-ile-zarobily-najwieksze-sieci-handlowe-251262-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl