Rynek cukierków rośnie
2009-01-05 13:58
"Cukierki dla panienki mam, miast kwiatów proszę przyjąć je" - śpiewał kiedyś Marian Opania. Mijają lata, a cukierki nadal cieszą się popularnością wśród Polaków.
Przeczytaj także: Rośnie rynek słodyczy
Cukierki to jedna z najważniejszych kategorii na rynku słodyczy - ich udział stanowi ok. 17,6 proc. - mówi Tomasz Walczak, category brand manager w firmie Jutrzenka Colian.- W 2007 roku polski rynek cukierków odnotował według badań MEMRB 2-proc. wzrost wielkościowy i wartościowy. Przekłada się to na ponad 28,8 mln kg sprzedanych produktów za kwotę 771 mln zł - mówi Monika Rzepka, account executive MEMRB.
Do sierpnia 2008 r. roczna wielkość rynku cukierków wzrosła już do 29,7 mln kg, osiągając wartość 819,3 mln zł. MEMRB wyliczył, że w ciągu roku od lipca 2007 r. sprzedaż cukierków wzrosła ilościowo o 4 proc., natomiast jej wartość zwiększyła się o 8 proc.
Tracą twarde, liczą się miękkie
Do cukierków możemy zaliczyć karmelki, drażetki, żelki, lecz również cukierki do żucia, cukierki pudrowe oraz toffi . - Rynek tych produktów ma wyraźną polaryzację, gdzie jeden biegun stanowią produkty tradycyjne, a drugi produkty nowoczesne, adresowane do młodszych, poszukujących niestandardowych rozwiązań, konsumentów - mówi Tomasz Walczak.
Według MEMRB, w 2007 r. największą część rynku, aż 46 proc., stanowiły cukierki twarde, czyli karmelki. Ich udział jednak maleje. W porównaniu z 2006 r. sprzedaż spadła o 6,8 proc., jej wartość zaś o 6,9 proc.
- Karmelki od kilku lat notowały powolne, aczkolwiek stałe spadki sprzedaży. Obecnie obserwujemy zatrzymanie tendencji spadkowej. Jest to dla nas istotna zmiana, ponieważ cukierki zawsze stanowiły ważną część oferty naszej firmy - mówi Tomasz Walczak.
Według badań firmy Nielsen, do lipca 2008 r. sprzedaż cukierków twardych spadła w ciągu roku do 1,3 proc., osiągając 37,2 proc. rynku.
Podczas gdy karmelki tracą klientów, coraz większą popularnością cieszą się żelki. Według Moniki Rzepki, w 2007 r. ich sprzedaż wzrosła o 29 proc., zyskując 18-proc. udział w całej kategorii. - Duże znaczenie pod względem udziałów w kategorii cukierków odgrywają także drażetki - segment ten stanowi wartościowo aż 33 proc. rynku, zaś w ujęciu ilościowym 24 proc. - dodaje specjalistka z MEMRB.
Producenci tłumaczą zmiany w upodobaniach konsumentów rosnącą zamożnością. - Na podstawie zmian w strukturze sprzedaży produktów Mieszka, a także analizując dane rynkowe, można stwierdzić, że z roku na rok rośnie udział w rynku produktów droższych, bardziej zaawansowanych technologicznie, mających dodatkowe właściwości. Wraz ze wzrostem zamożności, klienci tracą zainteresowanie tradycyjnymi cukierkami - tłumaczy Krystian Kowalczyk, kierownik marki w firmie Mieszko.
- W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że wciąż największą popularnością cieszą się produkty o tradycyjnych formach i smakach.
Jednak na szybko zmieniającym się rynku wszyscy producenci poszukują swojego miejsca w nowych, innowacyjnych kategoriach, które są wyzwaniem na przyszłość - uważa przedstawiciel Jutrzenki. Według producentów, trendy na rynku cukierków pójdą właśnie w tym kierunku: produktów bardziej złożonych, łączących różne funkcje.
Przeczytaj także:
Kampania cukrownicza 2009/2010
oprac. : Weronika Pietrykowska / Rynek Spożywczy
Więcej na ten temat:
rynek cukierków, cukierki, cukiernictwo, przemysł cukierniczy, sektor cukierniczy