Europejskie zwyczaje dotyczące płatności
2009-01-12 12:37
Przeczytaj także: Krótsze opóźnienia w płatnościach w 2024 roku
Polska
Średni termin płatności udzielany przez polskie przedsiębiorstwa wynosi 32 dni i jako taki jest krótki w porównaniu z innymi krajami, objętymi studium EOS. Jednak zaledwie 9% firm reguluje swe rachunki w wyznaczonych terminach. W sektorze usług jest to zaledwie 5%, w handlu 10%, a w przemyśle 8%. Dla porównania: w Rumunii terminy płatności wynoszą 36 dni, a więc zaledwie o 4 dni więcej. Mimo to 67% tamtejszych zakładów reguluje swe rachunki zgodnie z wyznaczonym terminem.
fot. mat. prasowe
Udział terminowo zapłaconych należności w całkowitym poziomie należności w stosunku do przyznawanych
Z badania wynika, że pomiędzy upływem wyznaczonego terminu płatności i rzeczywistym dokonaniem zapłaty upływa średnio zaledwie 37 dni. Ten tak krótki okres przedsiębiorstwa polskie zawdzięczać mogą zarówno działaniom, podejmowanym przez wewnętrzne jednostki zarządzania należnościami, których liczba sięga 67%, jak i nawiązywanej często współpracy z usługodawcami zewnętrznymi: zaledwie 23% ankietowanych przedsiębiorstw opracowuje swe należności wyłącznie przy pomocy jednostek wewnętrznych.
64%, a więc nieco mniej niż dwie trzecie ankietowanych w Polsce przedsiębiorstw podaje, że dyscyplina płatnicza w ciągu ostatnich dwóch lat uległa poprawie lub też pozostała na niezmienionym poziomie - mimo, że zaledwie 9% rachunków jest regulowanych punktualnie a udział utraconych należności wynosi 2,6%. Polskie przedsiębiorstwa patrzą również optymistycznie w przyszłość. 48% spośród nich oczekuje poprawy dyscypliny płatniczej, 39% sądzi, że sytuacja w ciągu kolejnych dwóch lat nie ulegnie zmianie. Większość polskich zakładów prognozuje ponadto poprawę lub niezmienioną sytuację w zakresie niewypłacalności przedsiębiorstw: zaledwie 17% ankietowanych jest zdania, że liczba niewypłacalności w ciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie.
Jak podaje EOS, mimo że 67%, a więc ponad dwie trzecie spośród polskich przedsiębiorstw zatrudnia w swych jednostkach wewnętrznych specjalistów zarządzania należnościami, to w trzech czwartych przedsiębiorstwa te współpracują dodatkowo z usługodawcami zewnętrznymi, takimi jak firmy windykacyjne lub kancelarie adwokackie. Zaledwie 23% opracowuje swe należności wyłącznie w systemie wewnętrznym, co stanowi najniższy wskaźnik w porównaniu z przedsiębiorstwami w Rosji (80%), Rumunii (44%) i Grecji (35%).
Rumunia
Jakie działania podejmują rumuńskie przedsiębiorstwa, aby uniknąć utraty należności? 40% uczestniczących w ankiecie przedsiębiorstw dostarcza swe towary w zamian za zapłatę z góry. Płatności gotówkowe stosuje 33% przedsiębiorstw, a 29% żąda od swych klientów składania poręczeń w formie oświadczeń gwarancyjnych. Ponadto 89% rumuńskich przedsiębiorstw bada przed zawarciem umowy solidność i wypłacalność partnerów handlowych. Tym samym spośród czterech krajów, będących przedmiotem studium, jedynie Grecy (92%) prowadzą jeszcze intensywniejsze badania partnerów handlowych. Przyczyna może wynikać z faktu, że zaledwie 20% rumuńskich przedsiębiorstw dysponuje własnymi specjalistami z zakresu zarządzania należnościami, a 45% spośród nich nie udziela zleceń usługodawcom zewnętrznym.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl