Inflacja XII 2008
2009-01-15 00:00
Przeczytaj także: Inflacja XI 2008
Ceny artykułów i usług związanych z rekreacją i kulturą były wyższe niż w grudniu 2007 r. o 1,6%. Droższa była turystyka zorganizowana (o 7,6%) oraz usługi w zakresie rekreacji i sportu (o 5,1%). Podwyższono ceny biletów do kin, teatrów i na koncerty (o 3,9%), a także opłaty za telewizję kablową i cyfrową (o 2,3%). Potaniał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 12,9%).
Opłaty dotyczące edukacji w okresie styczeń-grudzień 2008 r. podwyższono o 4,2%, w tym opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu – o 9,0%.
Ceny w zakresie restauracji i hoteli były wyższe niż w grudniu 2007 r. o 6,4%.
Spośród innych towarów i usług wzrosły ceny usług świadczonych w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 6,2%). Podrożały wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 1,9%) oraz środki do higieny osobistej (o 1,6%). Podwyższono opłaty w zakresie opieki społecznej (o 8,2%), w tym opłaty za żłobek – o 8,9%. Opłaty w zakresie ubezpieczeń obniżono o 3,3%.
Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie styczeń-grudzień 2008 r. miał wzrost opłat związanych z mieszkaniem – 2,26 pkt proc. Dynamika cen żywności i napojów bezalkoholowych oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych ukształtowała wskaźnik cen konsumpcyjnych ogółem na poziomie wyższym odpowiednio o 0,83 pkt proc. i 0,47 pkt proc. Spadek cen w zakresie transportu obniżył ten wskaźnik o 0,61 pkt proc., a obniżka cen odzieży i obuwia – o 0,37 pkt proc.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2008 r. w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 4,2% (wobec odpowiednio 2,5% w 2007 r.) i był wyższy od założonego w ustawie budżetowej o 1,9 pkt proc. Najbardziej wzrosły ceny towarów i usług konsumpcyjnych w zakresie mieszkania (o 7,5%) oraz ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 6,4%). Podwyższono ceny żywności i napojów bezalkoholowych, a także ceny w zakresie restauracji i hoteli (po 6,1%). Wyższe były ceny paliw do prywatnych środków (o 4,7%), opłaty związane z edukacją (o 3,5%) oraz ze zdrowiem (o 3,4%). Obniżyły się natomiast ceny odzieży i obuwia (o 6,9%). Niższe były opłaty w zakresie łączności (o 0,7%), a także rekreacji i kultury (o 0,3%). W największym stopniu na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2008 r. w stosunku do roku 2007 r . wpłynął wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych związanych z mieszkaniem - o 1,84 pkt proc. oraz podwyżki cen żywności i napojów bezalkoholowych – o 1,55 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia wpłynął na obniżenie wskaźnika cen konsumpcyjnych o 0,39 pkt proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl