Taryfa C11 a dostawcy energii I 2009
2009-01-19 13:56
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Taryfy dynamiczne: Jakie korzyści dla gospodarstw domowych?
Zdaniem portalu Verivox.pl coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie kosztów zużycia energii pomiędzy poszczególnymi sprzedawcami. Obecnie różnica pomiędzy najdroższym sprzedawcą (Enion Energia - dane pozyskane przez Biuro Obsługi Klienta) i najtańszym (każdy z ośmiu sprzedawców z grupy PGE), w taryfie C11 wynosi 20 proc. Taka sytuacja sprawia, że coraz bardziej opłacalne staje się podjęcie decyzji o zmianie sprzedawcy.Niestety, jak podaje Verivox.pl, coraz bardziej powszechnym zjawiskiem staje się ukrywanie informacji o cenach energii przez sprzedawców. Według stanu na 24 stycznia 2009 r., praktykę taką stosują: EnergiaPro Gigawat oraz Enion Energia, należące do Grupy Tauron Polska Energia, a także Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego, należące do Polskiej Grupy Energetycznej. Informacje o opłatach za energię można uzyskać dopiero po bezpośrednim kontakcie z biurem obsługi klienta. Taka praktyka powoduje, że potencjalni klienci napotykają kolejną barierę w procesie porównywania ofert, co stanowi przeszkodę dla szybkiego przebiegu procedury zmiany sprzedawcy.
Raport "Opłacalność zmiany sprzedawcy prądu dla klientów biznesowych" portalu Verivox.pl przedstawia analizę opłacalności zmiany sprzedawcy dla przedsiębiorcy prowadzącego małą lub średnią firmę (biuro, restaurację, sklep), który korzysta z taryfy jednostrefowej C11, na stan ze stycznia 2009 r. Przedmiotowy raport dowodzi, że właściciele firm mogą wybierać z coraz większej liczby ofert sprzedawców energii. W niektórych regionach są nawet 34 oferty do wyboru, dzięki czemu łatwiej dopasować taryfę energii do swoich oczekiwań.
Ponadto, jak wynika z raportu, coraz większe są również korzyści wynikające ze zmiany sprzedawcy, które sięgają nawet 1 597 zł rocznie (kwota bez VAT). Taka kwota może być już istotnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o dokonaniu zmiany sprzedawcy. Verivox.pl radzi, że podczas wyboru ofertę, powinno się zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, jak np. cena energii, opłata abonamentowa, długość okresu rozliczeniowego czy gwarancja poziomu ceny.
Spośród ilu ofert przedsiębiorcy mogą wybierać?
Na liczbę dostępnych ofert ma wpływ aktualna sytuacja rynkowa, m.in. zmiany w zakresie regulacji sektora energetycznego czy niedoskonałości funkcjonowania hurtowego obrotu energią. Te czynniki powodują, że sprzedawcy energii testują rynek, wprowadzając oferty „na próbę”, często oferowane najpierw swoim obecnym klientom. Działania takie podejmowała w zeszłym roku np. Energa, która zaoferowała produkt z 4-letnią gwarancją ceny, który dostępny był tylko dla obecnych klientów tej firmy. Po miesiącu obowiązywania oferty, została ona zakończona i dopiero od 19 stycznia Energa przygotowała nowe oferty, tym razem już dla klientów zewnętrznych. Podobne kroki podejmowała Enea, która proponowała nowym klientom z grupy gospodarstw domowych, produkt z gwarancją ceny do końca 2009 roku. Po zakończeniu okresu obowiązywania, oferta ta nie została jak dotąd ponowiona. Ze względu na to, że liczba ofert sprzedaży energii się zmienia, klienci, którzy są zainteresowani ograniczaniem kosztów zużycia energii poprzez zmianę sprzedawcy, powinni na bieżąco sprawdzać dostępność ofert.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl