KPP: zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
2009-01-20 01:00
20 stycznia 2009 r. Komisja Infrastruktury rozpatrzyła projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. Celem tego projektu jest dostosowanie przepisów ustawy do prawa Unii Europejskiej. Konfederacja Pracodawców Polskich przedstawiła swoje uwagi.
Przeczytaj także: Nowelizacja unijna prawa telekomunikacyjnego
W opinii KPP, projekt nowelizacji uwzględnia uwagi przekazane w toku konsultacji z operatorami m.in. dotyczące analiz rynków (możliwość odwołania się od decyzji Prezesa UKE) oraz rezygnacji z niektórych uciążliwych dla operatorów obowiązków (rygor natychmiastowej wykonalności kar pieniężnych nakładanych przez Prezesa UKE, a także uporządkowanie zakresu oraz terminu zbierania informacji przez Prezesa UKE).KPP podaje, że zgodnie z proponowanymi zmianami, przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek informowania o każdej zmianie cennika usług telekomunikacyjnych oraz o każdej obniżce cen usług. Obecnie operatorzy mają obowiązek informowania wyłącznie o podwyższeniu cen usług telekomunikacyjnych. Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, przedsiębiorca powinien mieć swobodę w zakresie obniżania cen usług telekomunikacyjnych oraz możliwość reagowania na działania konkurencji w tym zakresie. Tymczasem ustawodawca, chce nałożyć na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek pisemnego informowania o obniżkach cen z odpowiednim wyprzedzeniem.
KPP zauważa również potrzebę przedyskutowania aktualnych zapisów projektu nowelizacji dotyczących przechowywania różnych informacji. Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych rozszerza zakres danych m.in. o dane o połączeniach niezrealizowanych. KPP zwraca uwagę, że każde, nawet uzasadnione, rozszerzenie obowiązków w tym względzie oznacza dodatkowe koszty ponoszone przez operatorów.
Według ekspertów w omawianym projekcie brakuje przepisów sprzyjających rozwojowi nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej. KPP podkreśla, że dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych fundamentalną kwestią przy podjęciu decyzji dotyczącej inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną, jest kwestia odzyskania poniesionych na nią wydatków. Eksperci uważają, że przedsiębiorca musi mieć możliwość planowania kosztów szczególnie teraz - w obliczu światowego kryzysu gospodarczego.
Pomimo tego, że wiele zmian w projekcie ustawy należy uznać za korzystne, to, zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, omawiany projekt wymaga dalszych uzgodnień i dyskusji w Parlamencie. Według ekspertów intensywne prace niezbędne będą zwłaszcza w zakresie zmian regulaminów usług, ustanowienia przepisów o zmianie sposobu wykonywania kar pieniężnych i uznania audytu.
Przeczytaj także:
Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl