eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySpecjaliści IT: trudności w centrach danych

Specjaliści IT: trudności w centrach danych

2009-01-24 12:20

Specjaliści IT obsługujący centra danych znaleźli się w sytuacji, w której muszą godzić dwa sprzeczne cele - wynika z opublikowanego przez firmę Symantec "Raportu o centrach danych za rok 2008". Z jednej strony wymaga się od nich zapewnienia wyższej wydajności i spełniania oczekiwań coraz bardziej wymagających użytkowników, z drugiej - ciągłego obniżania kosztów zarządzania centrami danych.

Przeczytaj także: Centra danych: średnie firmy otwarte na nowości

W raporcie wskazano również na problemy z niedoborem wykwalifikowanej kadry do obsługi centrów danych, optymalnym wykorzystaniem serwerów oraz pamięci masowych, a także dostosowaniem planów przywracania działania systemu po awarii do bieżących wymagań. Respondenci ujawnili, że dokonywane przez nich zakupy rozwiązań „Green IT” w zakresie centrów danych są przeważnie podyktowane względami finansowymi.

„Firmy zwracają się ku inicjatywom prowadzącym do natychmiastowej redukcji kosztów, a nie programom dającym zwrot z inwestycji w bardziej odległej perspektywie. Przedsiębiorstwa zainteresowane są pamięciami masowymi - mimo trudnej sytuacji gospodarczej popyt na większą pojemność nadal rośnie” – powiedział Rob Soderbery, starszy wiceprezes firmy Symantec ds. zarządzania pamięciami masowymi i dostępnością.

Wypracowywanie lepszych wyników przy mniejszym wykorzystaniu zasobów

75% respondentów stwierdziło stopniowy lub szybki wzrost oczekiwań użytkowników biznesowych. Zdaniem 60%, a w przypadku polskich przedsiębiorstw 88%, zapewnienie poziomu usług wymaganego przez firmy staje się w dzisiejszych czasach coraz trudniejszym zadaniem. Tylko dla 10% ankietowanych sprostanie wymaganiom stawianym przez firmy jest łatwiejsze.

Niezależnie od tych różnic zdecydowana większość badanych stwierdziła, że obniżenie kosztów było ich głównym celem w 2008 roku. Zostało wymienione przez firmy częściej niż dwa kolejne cele razem – czyli poprawa jakości usług oraz usprawnienie reakcji na potrzeby. W Polsce redukcja kosztów była ważna dla połowy ankietowanych.

Z raportu wynika, że główne inicjatywy podejmowane przez kierownictwo centrów danych w celu wypracowania lepszych wyników przy mniejszym zaangażowaniu zasobów obejmują automatyzację zadań (wymienioną przez 42% respondentów), szkolenia rozszerzające kwalifikacje i umiejętności personelu (40%) oraz zmniejszanie stopnia złożoności centrów danych (35%).

Niedobór personelu nadal dużym problemem

Badania wykazały, że obsada etatów nie jest prostym zadaniem: 36% badanych zgłosiło niedobór personelu, podczas gdy tylko 4% ankietowanych skarżyło się na zatrudnienie zbyt wielu pracowników. Według 43% respondentów istnieją duże lub nawet bardzo duże trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W Polsce na ten problem zwraca uwagę 56% badanych firm.

Aby zaradzić kłopotom z brakami kadrowymi, przedsiębiorstwa coraz częściej skłonne są organizować szkolenia pracowników oraz zlecać wykonywanie usług firmom zewnętrznym. Blisko połowa badanych (45%) sięga po takie usługi przede wszystkim po to, aby personel centrum danych mógł wygospodarować więcej czasu na inne zadania. Najczęściej zlecane na zewnątrz są usługi z zakresu utrzymania ciągłości biznesowej (46%), tworzenia kopii zapasowych (43%) oraz zarządzania pamięciami masowymi (39%).

Szkolenia są postrzegane jako działanie o znaczeniu strategicznym przez 68% respondentów, przy czym 78% badanych przedsiębiorstw w ciągu dwóch kolejnych lat spodziewa się zwiększenia budżetów szkoleniowych, bądź utrzymania ich na stałym poziomie. Z kolei w Polsce ponad połowa ankietowanych (56%) w ciągu najbliższych dwóch lat spodziewa się spadku nakładów finansowych i budżetów na szkolenia personelu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: