Reklama kontekstowa lepsza niż bannerowa?
2009-01-25 12:28
Przeczytaj także: Reklama internetowa skierowana do dzieci
Portal Adseo.pl zwraca uwagę, iż szeroki wachlarz usług agencji i firm zajmujących się promocją w Sieci otwiera drogę niemal każdemu - nawet najmniejszym firmom, nie dysponującym dużymi budżetami. Jaką zatem formę reklamy internetowej warto wybrać by skutecznie promować swoje produkty czy usługi? Zdaniem ekspertów niestety minęły już czasy, kiedy wystarczyło w widocznym miejscu strony internetowej wykupić baner reklamowy, by w efekcie liczyć dziesiątki przekserowań do swojego serwisu. Obecnie reklamodawcy zmuszeni są do poszukiwania nowych narzędzi usprawniających promocję w Sieci. Reklamy banerowe - chociaż nadal dominują na rynku - stają się coraz mniej skuteczne. Stanowią one bowiem zbyt nachalną formę reklamy, która sprawia, że użytkownicy przestają świadomie na nią reagować.Kontekst czy intekst?
Reklamy kontekstowe swoje początku czerpią z firmy znanej powszechnie i uchodzącej za faworyta wśród wyszukiwarek – Google.pl. Skierowane są one na sieć partnerską, a wyświetlają się na stronach partnerów w postaci boksów tekstowych - graficznych lub multimedialnych. Reklamodawcy mają możliwość zaprezentowania swoich usług w prosty i nieinwazyjny sposób, natomiast internaucie dają możliwość wyboru – kliknięcia lub pominięcia reklamy. Główną zaletą tego typu kampanii jest wyświetlanie reklam tematycznie powiązanych z treścią witryny. A co za tym idzie, idealnie wpasowujących się w zainteresowania i gusta danego czytelnika.
Intekst lub inaczej intertekst to rodzaj dymka reklamowego wyświetlanego w momencie najechania na podkreślone w tekście słowo. Ten rodzaj reklamy dopasowuje się do treści witryny na podstawie słów kluczowych zdefiniowanych przez reklamodawcę. Wykorzystując grafikę, flash czy zwykły tekst, reklamodawca ma szansę dotrzeć do ściśle określonej – zgodnej z jego oczekiwaniami - grupy odbiorców.
Dlaczego reklamy kontekstowe są skuteczniejsze od zwykłych banerów?
Zdaniem portalu Adseo.pl użytkownicy, choć podczas wyboru strony sugerują się zwykle zawartością merytoryczną oraz tzw. „użytecznością”, zwracają także uwagę na komfort pracy. Jeśli chodzi o grafikę wykorzystywaną do reklamowania produktów czy usług, zwaną powszechnie banerami reklamowymi, to z każdym rokiem przyciąga ona coraz mniejszą uwagę użytkowników globalnej sieci. Ta forma promocji stała się na tyle nachalna, że użytkownicy wszelkimi sposobami starają się jej unikać. Obecne wtyczki w przeglądarkach umożliwiają blokowanie tego typu reklam, co stwarza dla reklamodawców poważną barierę i utrudnienie w dotarciu do targetu. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem, wg ekspertów, pozostaje skierowanie reklam na serwisy tematyczne, gdzie przekaz może być adresowany do konkretnych grup użytkowników. Główną rolę odgrywa tu zarówno wiek, region jak również branża. Reklamy kontekstowe nie zajmują przestrzeni użytkownika nachalnie informując o aktualnej promocji. Najczęściej rozmieszczone są w stałych - dobrze widocznych dla Internauty - punktach serwisu. W efekcie, jak podsumowują specjaliści, ze względu na swoją formę, stałe miejsce w serwisie są chętniej przeglądane przez użytkowników.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl