Rynek motoryzacyjny w Rosji - perspektywy
2009-01-27 12:33
Przeczytaj także: 10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej
Firma Frost & Sullivan, że w związku z przewidywanym przez ekspertów utrzymywaniem się recesji w 2009 r., udziałowcy branży pilnie przyglądają się wynikom rosyjskiego rynku motoryzacyjnego. 18 listopada 2008 r. Dmitrij Miedwiediew, prezydent Federacji Rosyjskiej, przyznał, że kryzys rozprzestrzenia się z sektora finansowego na inne, w tym na branżę motoryzacyjną. Analiza za okres od października do listopada 2008 r. wykazała w Rosji spadek sprzedaży o 19,3% nowych zagranicznych samochodów osobowych. W odpowiedzi, rząd zrewidował swoją politykę kredytową, politykę co do importu samochodów oraz taryfy importowe. Najwięksi rosyjscy producenci ograniczają liczbę dni roboczych w tygodniu pracy oraz redukują zatrudnienie.“Gdy tylko rosyjski sektor bankowy podźwignie się z wielomiesięcznego kryzysu finansowego i kredyty motoryzacyjne znów staną się dostępne dla Rosjan, spodziewamy się powrotu tendencji wzrostowej w sprzedaży samochodów osobowych, chociaż najprawdopodobniej o mniejszej dynamice” - stwierdza Andrij Iwczenko, analityk Frost & Sullivan.
Zdaniem ekspertów przed wystąpieniem recesji, gospodarska rosyjska była podatnym gruntem dla inwestycji. Rok 2007 był dla Rosji dziewiątym pod rząd rokiem wzrostu gospodarczego, przy średniej rocznej stopie wzrostu 6,9% od czasu kryzysu finansowego w roku 1998. W 2007 r. inwestycje zagraniczne w gospodarkę rosyjską osiągnęły wartość 27,80 mld USD, z czego 353 mln USD stanowiły inwestycje w sektor produkcji samochodów i pojazdów transportowych.
Według firmy Frost & Sullivan, problem branży motoryzacyjnej tkwi w polityce kredytowej stosowanej przez rosyjskie oraz światowe instytucje finansowe i banki. Polityka ta jest rewidowana, lecz zdążyła już negatywnie odbić się na krajowych i zagranicznych producentach samochodów w Rosji.
“Biorąc pod uwagę, że ponad 45% wartości sprzedaży samochodów w Rosji finansowano z kredytów bankowych, kryzys finansowy w Rosji zmusił system bankowy do odrzucenia niemal wszystkich nowych wniosków o kredyty motoryzacyjne dla Rosjan” - mówi Olga Krywiecka, analityk firmy Frost & Sullivan.
Eksperci zauważają, że ten nowy spadek popytu na samochody przyparł do muru wielu rosyjskich i zagranicznych producentów, między innymi GAZ, AVTOVAZ i KAMAZ, czyli największych producentów rosyjskich. 19 listopada 2008 GAZ ogłosił swoją decyzję o ustanowieniu trzydniowego tygodnia pracy w odpowiedzi na spadający popyt na pojazdy. 9 października 2008 roku KAMAZ, znany ze swoich pojazdów ciężarowych do celów komercyjnych, skrócił tydzień pracy do 32 godzin oraz dokonał redukcji zatrudnienia o 10%. Chociaż przez większość 2008 r. utrzymywał się niewielki spadek sprzedaży (tylko 2,6% w porównaniu z poprzednim rokiem), Łada Priora firmy AVTOVAZ osiągnęła dodatni trend, znacząco zwiększając sprzedaż w 2008 r. Producenci zagraniczni jak Renault, Ford i General Motors, wprowadzili korekty do swoich planów na styczeń 2009 r. dla Rosji oraz wstrzymują się z produkcją nowych modeli.
Wreszcie, jak podała firma Frost & Sullivan, do akcji wkroczył rząd, starając się uratować branżę przed bankructwem. Główna zmiana polegała na zaostrzeniu polityki w zakresie importu pojazdów używanych, co obejmuje wprowadzenie zakazu importu samochodów starszych niż pięcioletnie. Obecny system zezwala na import samochodów najwyżej 7-letnich. Kolejna kluczowa różnica to podwyższenie taryf importowych. Rosja ma nadzieję, że posunięcie to przyczyni się do zmniejszenia importu, zaś w długofalowej perspektywie - do stopniowego przyspieszenia tempa rozwoju montażu zagranicznych samochodów w Rosji.
Zdaniem Frost & Sullivan w związku ze wzmocnieniem rosyjskiej branży motoryzacyjnej poprzez nową politykę kredytową, taryfy importowe oraz stymulację montażu marek zagranicznych, przyszłość tej branży maluje się w jasnych barwach.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl