Firmy internetowe w Polsce optymistyczne
2009-02-03 12:28
Motywacje do zajmowania się e-biznesem © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Opóźnione płatności blokują polskie firmy
Celem projektu LaunchIT 2008 było poznanie opinii na temat warunków startu własnej firmy osób zajmujących się e-biznesem lub zainteresowanych prowadzeniem go. Badanie było też zorganizowane, aby poznać opinie na temat motywacji przedsiębiorców internetowych, ich zdanie na temat dostępnych możliwości finansowania, obaw i nadziei.Jedno z pierwszych pytań, na które odpowiadali uczestnicy badania dotyczyło ich motywacji do zajmowania się e-biznesem. Okazało się, że dla większości biznes w Internecie to przede wszystkim pasja. Tylko wąskie grono respondentów (16%) zadeklarowało, że traktują e-biznes bez emocji, jako obszar swojej działalności zawodowej. Zdecydowana większość (77%) uważa, że e-biznes to „pasjonująca dziedzina, która przy okazji może przynosić zyski”.
fot. mat. prasowe
Motywacje do zajmowania się e-biznesem
Z badania wynika, że internetowi przedsiębiorcy nie widzą dużych problemów w pozyskaniu finansowania swoich projektów. Zdecydowana większość z nich (57%) uważa, że pozyskanie środków na rozwój własnej firmy nie jest może łatwe, ale możliwe. Kolejne 5% uważa wręcz, że znalezienie źródła finansowania jest łatwe. Co ciekawe, optymizm przedsiębiorców wzrasta wraz z ich biznesowym doświadczeniem. W grupie osób, które deklarują, że są twórcami rozwiniętych firm, aż 19% twierdzi, że znalezienie pieniędzy na własny pomysł jest łatwe, a kolejne 56% - że możliwe bez większych problemów. Tylko 15% z nich jest zdania, że to bardzo trudne.
fot. mat. prasowe
Najbardziej preferowane źródła finansowania nowego projektu
Zdaniem przedsiębiorców branży internetowej, biorących udział w badaniu, zdecydowanie najlepsze źródło finansowania innowacyjnego biznesu internetowego to wsparcie Aniołów Biznesu oraz wsparcie ze strony funduszy UE. Wśród rzadziej wskazywanych znalazły się fundusze typu Venture Capital, czy prywatne pożyczki. Niewielu twórców młodych firm myśli za to o kredycie bankowym. Wśród preferowanych źródeł finansowania umieścił je zaledwie co piaty badany.
Zdaniem respondentów, jeśli twórcy innowacyjnego pomysłu nie znajdują źródła finansowania na jego realizacji, wina leży przede wszystkim po ich stronie. Zapytani o przyczyny braku zainteresowania inwestorów dobrym pomysłem na biznes, uczestnicy badania najczęściej wymieniają błędy popełniane przez pomysłodawców.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl