Handel a ruch graniczny z Ukrainą IV kw. 2008
2009-02-07 00:05
Przeczytaj także: Handel a ruch graniczny z Ukrainą III kw. 2008
fot. mat. prasowe
Struktura wydatków poniesionych w Polsce przez cudzoziemców przekraczających granicę polsko-ukraińsk
W strukturze wydatków Polaków powracających do kraju przeważały wydatki na zakup towarów nieżywnościowych (55,1%), a w szczególności na zakup paliwa. Wydatki na towary żywnościowe stanowiły 12,6% ogółu wydatków poniesionych przez Polaków. Znaczący udział miały również wydatki na napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe. Spośród artykułów żywnościowych najczęściej kupowano wyroby cukiernicze. Pozostałe wydatki to przede wszystkim opłaty za usługi gastronomiczne – 3,6% oraz noclegi – 2,6%.
Struktura cudzoziemców i Polaków przekraczających granicę polsko-ukraińską według celu wizyty
fot. mat. prasowe
Struktura cudzoziemców/Polaków przekraczających granicę polsko-ukraińską według celu wizyty
Częstotliwość przekraczania granicy polsko-ukraińskiej przez Polaków i cudzoziemców
Najwięcej osób objętych badaniem zarówno wśród cudzoziemców (ponad połowa) jak i Polaków (2/5) przekraczało granicę kilka razy w tygodniu. Mniej niż ⅓ cudzoziemców i Polaków przekraczała granicę kilka razy w miesiącu. Najmniejszy odsetek wśród badanych cudzoziemców i Polaków stanowiły osoby przekraczające granicę kilka razy dziennie.
Delimitacja obszaru oddziaływania granicy
Przekraczający granicę polsko-ukraińską cudzoziemcy, podobnie jak i Polacy, byli najczęściej mieszkańcami miejscowości zlokalizowanych w odległości do 50 km od granicy – 62,6% cudzoziemców i 71,1% Polaków, przy czym ponad 2/5 cudzoziemców i połowa Polaków mieszkała w pasie do 30 km. Natomiast w odległości powyżej 100 km od granicy zamieszkiwało ponad 13% cudzoziemców i niecałe 8% Polaków przekraczających granicę polsko-ukraińską, a powyżej 170 km mieszkało prawie 9% cudzoziemców i ponad 4% Polaków.
Przekraczający granicę cudzoziemcy oraz Polacy najchętniej dokonywali zakupów w odległości do 50 km od granicy – 73,7% cudzoziemców i aż 93,8% Polaków. Z kolei w odległości powyżej 100 km zakupów dokonywał prawie co dziewiąty cudzoziemiec i tylko 3% Polaków.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl