Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008
2009-02-04 13:57
Operatorzy telefonii stacjonarnej (w %, N rzeczywiste=363) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2011
Głównym celem badania było poznanie opinii użytkowników biznesowych/firm w zakresie funkcjonowania telefonii stacjonarnej i ruchomej.RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ
Operatorem telefonii stacjonarnej, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest Telekomunikacja Polska – wymieniana przez ponad trzy na cztery badane firmy (77,3%). Z operatorów konkurencyjnych takich, jak Dialog, czy Netia korzysta niewielki odsetek firm. Z Dialogu - 12,5% firm, a z Netii - 8,0%.
fot. mat. prasowe
Operatorzy telefonii stacjonarnej (w %, N rzeczywiste=363)
Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów (Telekomunikacja Polska, Dialog, Netia, Tele2) wynosi ok. 327 zł. Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora Telekomunikacja Polska jest nieco niższy i wynosi 320 zł.
Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (Telekomunikacja Polska i Netia) – których ocenili badani – jest wysoki. Ośmiu na dziesięciu badanych wystawia Telekomunikacji Polskiej ocenę „dobrą” i „bardzo dobrą”. W przypadku Netii oceny takie wystawia sześciu na dziesięciu badanych.
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ
Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniany jest operator Orange – korzysta z niego co druga badana firma (50,9%). Użytkowanie pozostałych dwóch operatorów jest zbliżone – 31,2% korzysta z Plusa, a 28,3% - z Ery.
W firmach najbardziej popularne jest korzystanie z jednego lub dwóch telefonów komórkowych – deklaracje takie składa ok. 60-65% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (5 oraz 6 i więcej telefonów) jest przede wszystkim charakterystyczne dla operatora Plus (22,3%) i Orange (20,0%).
fot. mat. prasowe
Przedziały opłat za usługi u operatorów komórkowych (w %, N rzeczywiste podano dla każdego operatora
Zdecydowana większość firm (90-95%) za usługi u operatorów komórkowych płaci poprzez abonament. Wykorzystanie formy opłaty jaką jest karta (pre-paid) zgłasza niewielki odsetek firm – w ten sposób płacą najczęściej klienci biznesowi w Erze (15,5%) i w Plusie (12,6%).
Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki – najczęściej operatorzy oceniani są w granicach średniej 4,0 w pięciostopniowej skali. Klientom biznesowym nieco bardziej atrakcyjne wydają się aparaty telefoniczne w Plus i Orange oraz promocje i rabaty w Plus, a także dostępność obsługi, linii informacyjnych w Orange. Mniej atrakcyjna wydaje się dostępność obsługi, linii informacyjnych oraz oferta cenowa w Plus, a także promocje i rabaty oraz oferta cenowa i zakres oferowanych usług/nowe usługi u operatora Era.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl