Rynki UE: oczekiwania konsumentów
2009-02-10 00:05
Przeczytaj także: Polscy rzemieślnicy konkurencyjni
Usługi bankowe:
- Z dostępnych danych dotyczących cen wynika, że usługi bankowe wymagają szczególnej uwagi. Zarówno marże bankowe, jak i wysokość odsetek, są bardzo zróżnicowane w państwach członkowskich, co trudno wyjaśnić. Na przykład odsetki dla kredytów konsumenckich od jednego do pięciu lat wahają się od 0,21% w Szwecji do 12,12% w Estonii, co pokazuje rozbieżności w przeliczeniu na koszty kapitału.
- Usługi bankowe stwarzają problemy w szczególności pod względem porównywalności ofert, łatwości zmiany usługodawcy i rzeczywistej skali tych zmian. Średnio 11% użytkowników usług bankowych zmieniło usługodawcę w ciągu ostatnich dwóch lat. Tylko 9% posiadaczy rachunków bieżących zmieniło bank; najbardziej skłonni do zmiany byli posiadacze kredytów hipotecznych i korzystający z produktów inwestycyjnych, jednak ich liczba nadal wynosi tylko 13%.
- Konsumenci korzystający z transportu miejskiego i podmiejskiego (autobusy, pociągi, tramwaje) są najmniej zadowoleni i zgłaszają największą liczbę problemów: mniej niż połowa konsumentów jest zadowolona z tych usług. Główne przyczyny braku satysfakcji na tych rynkach to ceny, atrakcyjność oferty handlowej, łatwość zakupów oraz stosunek do konsumenta.
- Jeden na czterech konsumentów doświadczył problemów i złożył skargę.
Kolejne działania
Z wymienionych trzech sektorów, które przysparzają konsumentom najwięcej problemów, sektor energetyczny związany jest z największymi wydatkami (5,7% budżetu gospodarstwa domowego), a w ramach tego sektora za największą część wydatków konsumentów (2,1%) odpowiada energia elektryczna.
Detaliczny rynek energii elektrycznej będzie przedmiotem kolejnego badania rynku w 2009 r., które ma zbadać warunki dotyczące konsumpcji w gospodarstwach domowych, na przykład porównywalność ofert, nieuczciwe praktyki handlowe i wystawianie rachunków.
Pozostałe wnioski
Sprawozdanie z wyników wskazuje w szczególności, że spada względne znaczenie transgranicznego handlu detalicznego. Odsetek handlu transgranicznego nie wzrósł od 2006 r. Krajowe punkty odniesienia wskazują na znaczne różnice między państwami członkowskimi pod względem krajowego otoczenia dla konsumentów, a zwłaszcza na konieczność poprawy mechanizmów egzekwowania przepisów dotyczących ochrony konsumentów i uzyskiwania zadośćuczynienia.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl