Dział konstrukcyjny w firmie
2009-02-07 13:12
Przeczytaj także: Portfel spółek: jak zbudować architekturę?
Sekcja wynalazczości i racjonalizacji
Sekcja wynalazczo-racjonalizatorska powinna być tworzona w przedsiębiorstwach prowadzących szeroką działalność innowacyjną, zarówno zorganizowaną, jak i spontaniczną. Jej skład osobowy powinien być dostosowany do zadań realizowanych przez przedsiębiorstwo z zakresu wynalazczo-racjonalizatorskiego.
Usytuowanie tej sekcji w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa może być różne. W niektórych przedsiębiorstwach komórka ds. wynalazczości i racjonalizacji podlega bezpośrednio ścisłemu kierownictwu przedsiębiorstwa, np. prezesowi lub wiceprezesowi ds. technicznych. Z uwagi na potrzebę merytorycznego opiniowania składanych wniosków (projektów technicznych) potrzebni są specjaliści o wysokich i szerokich kwalifikacjach technicznych, dlatego komórki te w większości przypadków zlokalizowane są w działach rozwojowych lub ośrodkach badawczo-rozwojowych przedsiębiorstw.
Do typowych zadań tej sekcji należy:
- prowadzenie własnych badań patentowych (szczególnie badań dotyczących czystości patentowej),
- opiniowanie projektów wynalazczych i racjonalizatorskich,
- wyznaczanie efektów ekonomicznych i wielkości wynagrodzenia należnego autorom projektów wynalazczych,
- pomoc w rozstrzyganiu sporów między autorami projektów wynalazczych a zarządem przedsiębiorstwa,
- pomoc w organizacji działalności wynalazczo-racjonalizatorskiej w przedsiębiorstwie,
- propagowanie wiedzy wynalazczo-racjonalizatorskiej,
- udzielanie pomocy prawnej autorom projektów wynalazczo-racjonalizatorskich.
Sekcja analiz i planowania produktu
Sekcja ta:
- dokonuje analiz opłacalności ekonomicznej produkcji projektowanych wyrobów,
- opracowuje budżet OBR-u z uwzględnieniem realizowanych projektów,
- zapewnia odpowiednie środki finansowe na realizację nowych projektów,
- opracowuje plany i harmonogramy prac projektowych,
- koordynuje i kontroluje prace nad projektami nowych produktów,
- planuje całościowe zagospodarowanie zasobów materialnych i niematerialnych (twórczych) w OBR,
- sporządza raporty dotyczące projektów,
- nadzoruje obieg dokumentów związanych z realizacją projektów.

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN